نوشته شده توسط : حامد سیفی

جنگ نرم، روشی است که در طول تاریخ از سوی اشخاص و جوامع نسبت به دیگری به کار رفته و می رود. در این روش، آن چه هدف قرار می گیرد، اعتقادات، عواطف و احساسات انسان هاست؛ زیرا فروپاشی شخصیت و ترور آنها، باارزش تر از ترور اشخاص و از میان بردن فیزیکی آنان است؛ چون هرگاه هویت و شخصیت افراد از میان برود، ایشان به عنوان بردگانی بی مزد در خدمت اهداف استثماری دشمنان قرار می گیرند و آنان می توانند از خدمات و منابع شخصیت های ترور شده به آسانی و سادگی بهره گیرند.

از آن جایی که در جنگ نرم همه گروه ها و اقشار یک جامعه به ویژه خواص و رهبران، مخاطب پیام هستند، لازم است تا خواص با ایجاد بستری مناسب، زمینه بصیرت زایی و بصیرت افزایی در توده های مردم را فراهم آورند و اجازه ندهند تا دشمنان با هنجارشکنی، اهانت و دیگر شیوه ها مردم را به سمت و سوی غفلت کشانند و با اختلاف و تفرقه به اهداف ناپاک دست یابند.

 

 

خداوند در آیاتی چند به مسئله جنگ نرم در ابعاد مختلف آن پرداخته است. یکی از ابعادی که در قرآن به آن توجه ویژه شده، شیوه های مقابله با جنگ نرم است. در این آیات، افزون بر تحلیل و تبیین جنگ نرم و اهداف آن، توصیه هایی برای مقابله با آن بیان شده است. یکی از توصیه های قرآن، مقابله به مثل و در مراتبی شدیدتر، حذف فیزیکی دشمنان و کشتن آنان است.

نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه های قرآنی و سیره معصومان(ع) کوشید تا این بخش از ابعاد جنگ نرم را ارائه دهد. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

روش شناسی رفتارها در آموزه های قرآن

یکی از بخش های تحلیلی قرآن، ارتباط تنگاتنگی با روش شناسی رفتارهای دشمنان دین و اسلام دارد. در آموزه های قرآنی که به دشمن شناسی اختصاص یافته، به روش های آنان نیز اشاره می شود و با بیان این نکته کلیدی و اساسی که میان آنان تشابه قلوب وجود دارد، بر تکرار رفتارهای آنان در طول تاریخ بشریت تأکید می شود. از این رو وقتی سخن از تکرار تاریخ به میان می آید، به یک معنا همان همانندی در فکر و اندیشه و عمل است که در شرایط و مقتضیات متفاوت یکسان عمل می کند، هر چند که ابزارهای آن تغییر می کند.

همه دشمنان پیامبران در طول تاریخ، به سبب مشابهت در اندیشه و احساس، کنش و واکنش های یکسانی داشته اند. گزارش و بازخوانی تاریخ از سوی قرآن به این معناست که مومنان به بصیرتی دست یابند که رفتار دشمنان را شناسایی کنند و مقابله با آن را بشناسند و براساس آن رفتار کنند؛ زیرا تکرار پندارها و افکار و اعتقادات پوچ و رفتارهای ضدهنجاری و ضدعقلانی و ضدعقلایی، واکنش های یکسانی را اقتضا می کند که قرآن براساس تسلط و احاطه کامل بر انسان و فطرت و رفتارهایش ارایه می دهد.

در هر روشی، شیوه های گوناگونی از سوی دشمن به کار گرفته می شود که باید با شناخت ظرفیت ها و مقتضیات زمانی و مکانی، شیوه های مقابله به آن شناخته و به کار گرفته شود.

بصیرت زایی و بصیرت افزایی

قرآن مهم ترین روش دشمن در جنگ نرم را روشی می داند که هدف از آن قرار دادن مخاطب پیام ها در غفلت، جهل و تحلیل نادرست و نارواست. بخشی از این هدف به وسیله شبکه های عنکبوتی شایعه سازی و شایعه پراکنی پیگیری می شود. ایجاد گروه های اخباری یکی از روش های آنان است که یک مطلب دروغ و ناروا را چنان از منابع متعدد و متنوع و گوناگون تکرار می کنند که مخاطب آن را ناخودآگاه باور کند. به سخن دیگر تواترسازی خبر یکی از مهم ترین روش هایی است که دشمن در جنگ نرم از آن به خوبی بهره می گیرد. در این روش، دشمن خبری دروغ را می سازد و از زبان افراد مختلف تکرار می کند تا برای توده های مردم بلکه خواص نیز باورپذیر باشد. همین روش را در عصر پیامبر(ص) در جنگ احد با شایعه سازی و شایعه پراکنی کشته شدن پیامبر(ص) آزمودند به طوری که در یک لحظه همه لشکر اسلام از جنگ بازماند و حتی بسیاری از خواص به سبب باورکردن آن از صحنه جنگ گریخته و درپی عافیت رفتند.

باورپذیری از طریق تواترسازی خبر دروغین و شایعه، شیوه ای است که حتی خواص را فریب می دهد. شبکه های عنکبوتی که هر خبری را از یک دیگر تکرار می کند، باورپذیری را آسان می کند. به عنوان نمونه وقتی روزنامه های زنجیری و شبکه عنکبوتی رسانه های ماهواره ای و اینترنتی یک مطلب را در اشکال مختلف تصویرسازی می کنند، باورپذیری آن آسان می شود. در این روش از غرقه سازی که در علوم روان شناسی اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، به خوبی استفاده می شود. غرقه سازی مخاطب از طریق همه رسانه های شنیداری و دیداری می تواند مردم را در حالتی از غفلت قرار دهد که از تفکر درباره ماهیت خبر و صدق و کذب آن بازماند.

راهکار قرآن برای مقابله با شایعات

قرآن به این نکته توجه می دهد که راه مقابله با تواترسازی ازطریق شایعه برای پذیرش خبر نادرست و دروغ، آن است که با هرگونه شایعه سازی به شدت مقابله شود وشایعه پراکنان مجازات شوند و تهدید به مجازات در دنیا و آخرت گردند. در این میان بصیرت زایی و بصیرت افزایی در میان مردم بسیار اهمیت دارد. به این معنا که با گزارش از واقعیت ها و شفاف سازی، اجازه داده نشود تا دشمن با دراختیار گرفتن نیاز خبرجویی فطری بشر، با بیان یک دروغ در میان چند حقیقت و واقعیت، فکر و احساس مخاطبان را در اختیار گیرد.

اهانت از روش هایی است که دشمنان اسلام همواره از آن به عنوان عامل تأثیرگذار در صحنه اجتماعی بهره برده اند؛ زیرا اهانت موجب می شود تا شخصیت شکنی و یا ترور شخصیت، اعتبار وجایگاه اجتماعی شخص از میان برود و سخنان او از اعتبار و رفتارش از ارزش فروافتد. در طول تاریخ همواره دشمنان اسلام با استفاده از ابزار اهانت به قصد سبک شمردن و تحقیر پیامبران و مؤمنان، کوشیدند تا ارزش و اعتبار شخصیتی آنان را تضعیف کرده و خدشه جدی بر آن وارد سازند.

قرآن کریم گزارش می کند که منافقان با برخوردهای توهین آمیز خویش نسبت به حضرت پیامبر(ص) تلاش می کردند تا عزت آن حضرت را درهم شکنند، زیرا عزت آن حضرت همانند کوهی بلند بود که هیچ چیزی بر آن تسلط نمی یافت. بنابراین با ترور شخصیت کوشیدند تا عزت را از نظر خود به ذلت تبدیل کنند و زمینه دور شدن مردم از پیرامون شخصیت شکسته شده آن حضرت را فراهم آورند. (منافقون آیه 8)

در شأن نزول آیه فوق آورده اند که پیامبر(ص) به همراه گروهی از صحابه از غزوه بنی مصطلق به مدینه باز می گشتند که عبدالله بن ابی سرکرده منافقان مدینه اظهار داشت: هنگامی که محمد به مدینه برگشت او را از مدینه بیرون خواهیم کرد و وی را خوار و ذلیل می کنیم. (مجمع البیان، طبرسی، ذیل آیه) از باب تشابه قلوب و همانندی فکر و رفتار دشمنان اسلام، قرآن گزارش می کند که یهودیان نیز همین شیوه اهانت را در پیش گرفتند تا با تحقیر آن حضرت، شخصیت ایشان را ترور کرده و ارزش و جایگاهش را بکاهند. آنان کوشیدند با به کارگیری الفاظ زشت و توهین آمیز، آن حضرت را خرد و خوار کنند. لذا در خصوص واژه «راعنا» که در زبان عبری توهین آمیز ولی در زبان عربی به معنای طلب توجه و مراقبت است، یهودیان با گفتن آن به پیامبر(ص) کاربرد عبری آن را در نظر داشتند تا با آن به پیامبر(ص) توهین روا دارند و تحقیر نمایند.(الکشاف، زمخشری، ذیل آیه)

قرآن در تحلیل و تبیین روش شناسی رفتار دشمنان اسلام در جنگ نرم، در آیه ۴۶ سوره نساء به رفتار یهودیان در تحریف واقعیت ها و اتهام زنی و جابه جائی حق و باطل اشاره می کند و به مومنان نسبت به این شیوه های دشمنان توجه و هشدار می دهد.

دشمنان منافق در این راه برای این که شخصیت پیامبر را شخصیتی به دور از کمال و تعادل و سلامت جلوه دهند، به زود باوری و خوش باوری پیامبر(ص) با تاکید بر اصطلاح «اذن» توجه می دهند. اینان با این کار می خواستند تا پیامبر را بیازارند و ضمن اذیت و آزار ایشان، مردم را نسبت به شخصیت استوار و مستحکم آن حضرت بدبین کنند. هدف نهایی تمامی این اهانت ها همان خدشه وارد کردن بر شخصیت کامل آن حضرت بود. (توبه، آیه ۶۱)

در جنگ نرم، یکی از شیوه هایی که در روش اهانت آمیز بسیار به کار می رود، تحقیر امت در اندیشه و افکار آنان است. دشمن با تبلیغات شدید و ایجاد گفتمان دروغین غالب، می کوشد تا مومنان را در وضعیتی قرار دهد که گمان کند اندیشه و افکار و رفتارشان، بیرون از دایره عقلانیت است. در همین عصر ما نیز در دوره ای دشمنان چنان بر روی افکار جامعه و رفتارش کار کرد که نماز خواندن نوعی سفاهت دانسته می شد.

خداوند در آیاتی چون ۱۳ سوره بقره گزارش می کند که منافقان در صدر اسلام با سفیه خواندن مومنان می کوشیدند تا آنان را در مسیری قرار دهند که افکار و رفتارشان از نظر دیگران و خودشان سفیهانه جلوه کند. تاکیدهای منافقان و تکرار آن از طریق شبکه های عنکبوتی و شایعه سازی به گونه ای بود که برخی از مؤمنان سست ایمان، افکار و رفتارشان را خوار و ذلیل می شمردند.

این جاست که قرآن با روش مقابله به مثل به تحقیر و اهانت و خوار کردن منافقان و دشمنان از یهود و مشرکان می پردازد و کاری می کند که منافقان و مشرکان و یهودیان خود را در حالتی می بینند که دوست داشتند مومنان را در آن حالت ببینند. (منافقون آیه ۸ و آیات دیگر)

خداوند با اشاره به عوامل اهانت زا و تحقیرکننده واقعی می کوشد تا مؤمنان را از حقیقت امر آگاه کرده و با ایجاد بصیرت و بصیرت افزایی به ایشان نشان دهد که برخلاف تصویری که منافقان و دیگر دشمنان اسلام و مؤمنان ارایه می دهند، عوامل اهانت زا چیز دیگری چون غفلت انسان از حق (اعراف آیه ۱۷۹) کفرورزی (بقره آیه ۱۷۱) گمراهی (مؤمنون آیات ۱۰۶ و ۱۰۸) هواپرستی (اعراف آیه ۱۷۶) دنیاطلبی و دلبستگی به مادیات زودگذر آن (همان) ظلم و ستم (نساء آیه ۱۴۸) اطاعت از شیطان (اعراف آیات ۱۷۵ و ۱۷۶) گناه و جرم و جنایت (انعام آیات ۱۲۳ و ۱۲۴) و علم بی عمل و بی هدف (جمعه آیه ۵) می باشد و انسان بایستی از این امور پرهیز کند.

قرآن در ادامه بحث و تحلیل از روش شناسی جنگ نرم که شخصیت رهبر و خواص جامعه مورد هجوم و حمله قرار می گیرد، به مسئله افترا اشاره می کند؛ زیرا افترا، ساختن دروغ و نسبت دادن سخن یا فعل ناحق یا صفت نادرست به دیگری است. (لسان العرب، ابن منظور، ذیل کلمه فری)

دشمنان اسلام در طول تاریخ بشریت از آن جایی که تشابه قلوب داشتند، یکسان می اندیشند و یکسان رفتار می کنند، هرچند که ابزارهای ایشان دگرگون و پیشرفته تر شده است. اگر دیروز با شعر و هجو و مانند آن، افترائی را نسبت به شخص رهبر و خواص جامعه نسبت می دادند تا از اسوه بودن و شخصیت کامل ساقط کنند، امروز با شبکه های عنکبوتی و رسانه های پیشرفته و با ابزارها و فن آوری های جدید این کار را انجام می دهند.

آیاتی که به مسئله افترا به پیامبران در طول تاریخ از سوی دشمنان اشاره کرده، بسیار است که می توان به آیات ۵۱ و ۵۵ انبیاء و ۵۲ سوره ذاریات اشاره کرد.

در صدر اسلام، دشمنان به انواع تهمت ها و افتراها تمسک جستند تا شخصیت پیامبر(ص) را ترور کنند. آنان گاه به آن حضرت افترا می زنند که در غنایم جنگی خیانت می کند (آل عمران آیه ۱۶۱) یا آن که کارهای زشت و ناهنجار انجام می دهد (نساء آیه ۷۸) یا این که مجنون و جن زده است (صافات آیه ۳۶) و گرایش به کهانت دارد (طور آیه ۲۹) و به خدا نسبت های دروغ می دهد (سبا آیات ۷ و 8) و جادوگر (یونس آیه۲) و شاعر (انبیا آیه ۵) و افسون شده (اسراء آیه ۴۷) می باشد.

این شیوه تخریب شخصیت از طریق تبلیغات مسموم علیه پیامبر (انعام آیه ۱۱۲) بسیاری راتحت تأثیر قرار می داد و آنان به این باور می رسیدند که پیامبر(ص) شاسته پیامبری و نبوت و رهبری جامعه نیست.

خداوند با تبیین شخصیت پیامبر(ص) و جایگاه واقعی او می کوشد تا مردم را نسبت به شخصیت پیامبر آگاه سازد و آنان را نسبت به رفتارها و تبلیغات دشمنان دارای بصیرت سازد تا به سادگی در دام تبلیغات دشمن نیفتند. نمونه این مقابله و مبارزه را می توان درباره افک به همسر پیامبر(ص) دید که در آیات ۱۱ و ۱۶ سوره نور به آن پرداخته است. به سخن دیگر، واکنش به هنگام و شفاف سازی درست، می تواند توطئه دشمن را با شکست مواجه سازد. (مجمع البیان، ذیل آیات)

ضرورت افشاگری بموقع

آیاتی از قرآن به این مهم توجه می دهد که افشاگری به هنگام و درست می تواند تبلیغات مسموم دشمن را دفع کند و اجازه بهره گیری را به دشمن ندهد. از جمله این آیات آیاتی است که درباره افترا به حضرت یوسف (ع) پرداخته است. (یوسف آیه ۲۶)

افشای به هنگام طرح ترور پیامبر (ص) که نقشه منافقان قدیم و جدید بود، از سوی خداوند موجب می شود تا آنان در انجام آن ناکام شوند و نتوانند به مقاصد شوم خود برسند. (توبه آیات ۶۴ و ۶۵ و مجمع البیان، طبرسی، ذیل آیه)

همین افشاگری به هنگام است که می تواند بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی سازد. از جمله می توان به افشاگری به هنگام خداوند درباره اخنس بن شریق اشاره کرد که با اظهار دوستی ظاهری نسبت به اسلام و پیامبر (ص)، عداوت درونی داشته و می کوشید تا با نهان سازی کینه خود، اهدافش را عملی سازد. (بقره آیه ۲۰۴ و مجمع البیان ذیل آیه)

خداوند در آیاتی از جمله ۱۱و ۴۱ و ۸۲ سوره مائده به افشاگری به هنگام طرح های ترور و توطئه های یهودیان نسبت به پیامبر (ص) می پردازد و هدف آنان از فرستادن جاسوسانی جهت تحریف و تکذیب سخنان پیامبر (ص) را رسوا می کند. این روش پیامبر (ص) برای ایجاد بصیرت در مردم و یا بصیرت افزایی نسبت به دشمنان اسلام و پیامبر (ص) بود.

هیاهوگرایی (کف و سوت) در برابر منطق

هیاهوگرایی یکی از روش هایی است که دشمنان اسلام و قرآن در جنگ روانی برای دست یابی به اهداف خود در پیش می گیرند. از آن جایی که دشمنان اسلام دارای منطق عقلانی نیستند به جای پاسخ گویی به پرسش ها و نیز تبیین مواضع و افکار و اندیشه های خویش به هجو و توهین یا هیاهو و غوغاسالاری رو می آورند. در قرآن خداوند گزارش های بسیاری را از رفتار دشمنان حق و اسلام آورده است که در حوزه روش شناسی رفتار دشمنان حق در برابر سخنان حق پیامبران قرار می گیرد. در این گزارش ها آمده است که نمرود در برابر استدلال های حضرت ابراهیم (ع) و فرعون در برابر منطق قوی و برهانی حضرت موسی (ع) به چرندگویی و هیاهوسالاری توسل جستند.

هنگامی که مشرکان مکه، نماز پیامبر (ص) و رفتارهای منطقی و عقلانی و عقلایی وی را در عبادت می دیدند، به جای این که رفتار عبادی خود را نقد کنند به کف و سوت پناه می برند تا هم اجازه ندهند کلمات نماز شنیده شود و هم خود را نشان دهند و مردم ساده و ظاهربین را به سوی خود بکشانند. خداوند در ۳۵ سوره انفال می فرماید: و ما کان صلاتهم عند البیت الا مکاء و تصدیه ؛ نمازشان در کنار خانه خدا، چیزی جز سوت کشیدن و کف زدن نیست.

در روز عاشورا نیز دشمنان امام حسین (ع) بارها برای این که سخنان حق آن بزرگوار شنیده نشود، به هیاهوسالاری رو آوردند و با سوت و کف و کرنا و هلهله اجازه ندادند تا سخنان آن بزرگوار شنیده شود و مردم از آن متاثر شوند و یا راه حق را بیابند.

یکی از روش های رویاروئی با دشمنان، مقابله به مثل است که بارها در این باره گفته و نوشته شده است ولی روش دیگری که از سوی خداوند در جنگ نرم مورد توجه و تاکید و از سوی معصومان (ع) و پیامبر (ص) به کار گرفته شده است، تشدید مجازات است. در تاریخ موارد بسیاری را می توان یافت که از جمله برخورد شدید پیامبر (ص) با عاملان جنگ نرم و دستور قتل آنان است. البته آن چه پیامبر (ص) به آن فرمان می دهد، فتک و ترور و یا اغتیال نیست؛ زیرا ترور و فتک از نظر اسلام و ایمان حرام است (کتاب الفروع من الکافی، ج ۷، ص ۳۷۵) و هرگونه ترور و اغتیال و فتک، عملی مجرمانه و بیرون از دایره ایمان و اسلام دانسته شده است:» از این رو آمده است»: الایمان قید الفتک و المؤمن لایفتک.» اما آن چه که پیامبر (ص) فرمان می دهد اعلان رسمی جواز قتل برخی از افرادی است که در جنگ نرم حضور فعال دارند و با روش های گوناگون می خواهند اسلام و حقایق آن را تخریب کرده و وجوه و شخصیت های اسلامی را از اعتبار ساقط نمایند.

روشی که امام خمینی (ره) در برابر سلمان رشدی و مجموعه فعالان در این تخریب و اهانت ضد اسلامی در پیش گرفت، بیرون از دایره فتک و ترور می باشد؛ زیرا در این روش حکم رسمی و علنی قتل داده می شود و شخص از هدف بودن خود آگاه می باشد، هر چند که زمان این قتل و مکانش برای او معلوم نباشد. بنابر این جواز قتل عاملان و فعالان در جنگ نرم به معنای جواز ترور نیست. از جمله افراد و فعالان در جنگ نرم که آن زمان به شکل سرود و شعر و ابزارهای آن انجام می شد و پیامبر (ص) حکم قتل وی را صادر کرده بود، می توان به کعب ابن اشرف اشاره کرد که یکی از سرسخت ترین دشمنان اسلام بود. او در اشعارش پیامبر اسلام را هجو می کرد و مشرکان و عرب را به جنگ با وی تحریک می کرد. پس از جنگ بدر وی به عنوان فرستاده بزرگ یهود به سوی قریش، به مکه آمد و قریش را برای جنگ با مسلمانان و خونخواهی کشتگان بدر تحریک کرد و چون در اشعارش پیامبر (ص) را هجو می کرد و به اصحاب وی و مسلمانان ناسزا می گفت، اهل مکه ترسیدند از اینکه حسان بن ثابت شاعر پیامبر اکرم (ص)، در رد اشعار کعب، متعرض مکیان شود و علیه مردم مکه شعر بسراید. لذا از کعب ابن اشرف خواستند از مکه خارج شود.

کعب از مکه خارج شد و در میان اقوام عرب شبه جزیره می گشت و تخم کینه و دشمنی نسبت به پیامبر و اصحابش را در میان آنان می پاشید و چون در یثرب اقامت گزید، در اشعارش زنان مسلمان را مورد تعرض قرار می داد وشرف و کرامت ایشان را پایمال می کرد و به آنها ناسزا می گفت و در جهت ایجاد شورش در مدینه منوره تلاش می کرد.

پیامبر اعظم اسلام (ص) با یارانش درباره قتل وی مشورت کرد و مسئولیت این عمل مهم را محمدبن مسلمه، ابونائله سلکان بن سلامه بن وقش، عبادبن بشر بن وقش، حارث بن اوس بن معاد، ابوعبس بن جبر به عهده گرفتند و در ماه ربیع الاول سال سوم هجری قتل شاعر یهود و مشرکان در محلی نزدیک پناهگاه و قلعه وی به نام شعب العجوز درخارج یثرب صورت گرفت. (طبری، تاریخ طبری، ج ۲، ص ۳۵؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۲، ص ۱۴۳)



:: موضوعات مرتبط: شیوه های مقابله در جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

 

نظریه «جریان دو مرحله‎ای در ارتباطات»، از اولین نظریه‎های ارتباطی در حوزه «افکار عمومی» است که سعی دارد با نگاهی واقع‎گرایانه، به تبیین نقش «نخبگان اجتماعی» در اقناع و تأثیر پیام بر مخاطبان بپردازد... نظریه «جریان دو مرحله‎ای در ارتباطات»، از اولین نظریه‎های ارتباطی در حوزه «افکار عمومی» است که سعی دارد با نگاهی واقع‎گرایانه، به تبیین نقش «نخبگان اجتماعی» در اقناع و تأثیر پیام بر مخاطبان بپردازد. طبق این الگو، پیام‌های رسانه‌ای وقتی تأثیرگذار است که ابتدا «رهبران فکری» را متقاعد کند، زیرا آن‎ها هستند که با پیام‎ها بیشتر درگیر می‌شوند. در واقع استفاده‌کنندگان عمده رسانه‎ها، نخبگان اجتماعی هستند که با توجه به «شبکه‎های اجتماعی مسلط» به انتشار مجدد پیام‌های رسانه‌ای می‌پردازند و نفوذ قابل توجهی در میان عموم افراد جامعه دارند. «پل لازاسفلد»، دانشمند آمریکایی حوزه ارتباطات، این نفوذ را تحت عنوان نظریه «نفوذ شخصی» و طی پژوهشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، مطرح کرده است. اساس نظریه جریان دو مرحله‌ای ارتباط و نفوذ شخصی بر فرآیند تکمیلی اقناع رسانه‌ای و «ارتباطات چهره به چهره» استوار است.
در واقع، ایده‎ها و افکار از طریق رسانه‎ها جریان پیدا می‎کند و از طرف نخبگان به بخش‌های کمتر فعال جامعه منتقل می‎شود. نخبگان افرادی هستند که از رسانه‎ها بیش از مردم عادی استفاده می‌کنند، با دیگران درباره موضوعات معین بحث و سعی می‌کنند که بیش از آن‎ها از محیط پیرامونی و حوادث و جریاناتی که در آن رخ می‌دهد، آگاهی یابند. سپس به تفسیر و تعدیل پیام‌های رسانه‌ای در انتقال به مردم می‌پردازند. ناگفته نماند که در مطالعات مربوط به جنگ روانی، اقناع و تأثیرات رسانه‎های همگانی، نظریه نفوذ شخصی در چنان موقعیتی از اهمیت تئوریک قرار دارد که در بعضی ارزیابی‌ها از آن به‎عنوان پارادایم مسلط یاد شده است.
از سوی دیگر، کمتر متن تئوریکی درباره جنگ نرم و نقش رسانه‎ها را در زمینه‎ای می‌توانید پیدا کنید که رسانه‎ها را به‎تنهایی مبدا تحولات قلمداد کند. امروزه با حجم انبوه اطلاعاتی که به‎راحتی در اختیار عموم قرار می‌گیرد، ساده‌انگارانه است که نفوذ رسانه‎ها به‎تنهایی، به‎عنوان عامل عمل اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و نقش نخبگان در این زمینه نادیده انگاشته شود. اما نقش نخبگان، همیشه نقش ثابتی نبوده است و نخبگان با توجه به منابع فکری و رسانه‌ای خود، موضعی متفاوت در برابر رسانه‎های متفاوت اتخاذ کرده‌اند. از این رو، گفتمان‌های «مسلط» و «پیرامونی» با توجه به منابع متعدد رسانه‌ای توسط مصرف‌کنندگان عمده رسانه‎ها شکل می‌گیرد.
البته نباید از نظر دور داشت که رسانه‎ها با توجه به حجم و همچنین کیفیت پیام خود، نقش عمده‌ای در ایجاد گفتمان‌ها ایفا می‌کنند. اما با توجه به پیام‌های متضاد و متفاوت، مخاطبان تصمیم‌گیری را مبنای عناصر مکمل پیام‌های رسانه‌ای، مانند گروه‎ها و اطرافیان اتخاذ می‌کنند. در واقع این ارتباطات بی‌واسطه است که صحت پیام‌های رسانه‌ای را تأیید یا رد می‌کند. بنابراین دو مسئله در اینجا اهمیت می‌یابد. یکی کیفیت و حجم پیام‌های رسانه‌ای است که نخبگان فکری دریافت می‌کنند و دیگری، تأیید و رد پیام‌ها توسط نخبگان اجتماعی برای عامه مردم است که در بمباران بی‌هدف اطلاعات قرار می‌گیرند. در صورتی که نخبگان با توجه به مبانی معرفتی و منظومه فکری خود، به گزینش رسانه‎ها و پیام‌ها دست می‎زنند و خود را در معرض هر پیامی قرار نمی‌دهند و به مطالعه و مشاهده هر رسانه‌ای نمی‌پردازند.
در مبانی جنگ نرم و تکنیک‌های اقناعی نیز این مسئله به دقت مورد توجه قرار گرفته است. هر پروژه نرم رسانه‌ای برای رسیدن به اهداف عملی خود ناگزیر به ایجاد چنین چرخه‌ای است. در واقع بدون ایجاد گروه‎های نخبگانی که تأثیر عمده‌ای در ایجاد فضای گفتمانی مسلط ایفا می‌کنند، نمی‌توان از تأثیر پیام‌های مستقیم رسانه‌ای مطمئن بود. بنابراین طراحان پروژه، با تمسک به فنون جنگ نرم مانند تطمیع، تهدید و ارعاب ابتدا سعی در ایجاد نخبگان مورد نظر را در جامعه هدف دارند تا مکمل پیام‌های رسانه‌ای آنان باشند.
بنابراین در سیاست‎های دفاعی در پروژه‎های جنگ نرم رسانه‌ای، باید به دقت به تحلیل رفتار نخبگان پرداخت و عملیات روانی دشمن را از طریق ایجاد گروه‎های نخبگانی در مقابل خواص فریب‌خورده و همچنین ایجاد فضایی برای بیان منابع معرفتی و فکری لازم در میان نخبگان به‎کار بست. تجربه نشان داده است که هرگاه «شکاف» بین نخبگان و عموم جامعه بیشتر شده، تنها «انزوای اجتماعی» آنان را به دنبال داشته است. در واقع نخبگانی که بدون توجه به منابع معرفتی، آیین و تاریخ ملت خود، به مصرف و ترویج منابع رسانه‌ای دیگری می‌پردازند، بی‌شک از دایره منابع تصمیم‌سازی ملت خارج خواهند شد و در انزوای مطلق قرار خواهند گرفت.

 



:: موضوعات مرتبط: نقش نخبگان در مقابله جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

اصولاً جنگ‌هایی که از نوع نظامی است و از وسایل و ادوات نظامی در آن استفاده می‌شود، به‌عنوان جنگ سخت یا Hard War مشهور است. ولی اگر در این جنگ از وسایل و ادوات و کالاهای فکری و فرهنگی استفاده شود، اصطلاحاً به آن Soft War یا جنگ نرم اطلاق می‌کنند. بنابراین شاخصه‌ی جنگ نرم، استفاده از ابزارهای فکری و فرهنگی است.

خداوند در آیه‌ی ٢١٧ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره می‌فرماید: "و لایزالون یُقاتلونکم حتی یُرَّدوکُم عَنْ دینِکُم إن استطاعُوا". که دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لایزالون، دلالت بر استمرار دارد و گویای این است که دشمنان همیشه با شما در جنگند منتهی بسته به شرایط مکانی و زمانی نوع این جنگ ممکن است متفاوت باشد. گاهی جنگ، جنگ نظامی است. گاهی اقتصادی است و گاهی نیز فرهنگی.

و آیه‌ی ١٩٤ سوره‌ی بقره می‌فرماید: "فمَن اعْتَدی عَلیکم فاعْتَدوا علیه بِمثل ما اعتَدی عَلیْکم"؛ یعنی وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند، شما هم با آن‌ها مقابله به مثل کنید. اگر جنگ، جنگ نظامی است باید از طریق نظامی وارد شد؛ "و أعِدّوا لهم ما اسْتَطعتم مِن قُوّة". اگر جنگ، جنگ اقتصادی است، به همان شیوه و اگر جنگ، جنگ فرهنگی و فکری است باید مقابل به مثل ما هم به همان صورت شکل بگیرد. بنابراین در کنار موارد پیش‌گفته و شاید به‌عنوان یک محور اساسی، باید مقابله به مثل هم با همان شیوه‌های فکری- فرهنگی و تقویت افکار سالم در ضمیر جامعه کار کرد. تلاش برای تقویت روز‌به‌روز باورهای سالم، هجمه‌های فرهنگی و نرم را نیز خنثی خواهد کرد.


چیستی جنگ نرم و عملیات مسلحانه روانی

به اعتقاد تاریخ‌نگاران، عملیات روانی سابقه‌ای به قدمت تاریخ بشر دارد. محققان زیادی درپی یافتن قدیمی‌ترین نمونه‌های استفاده از جنگ روانی بوده‌اند. در این‌باره پل‌لاین‌بارگر» سابقه استفاده از جنگ روانی را به جنگ کیدئون با مادها نسبت می‌دهد. در این جنگ، کیدئون برخلاف رسوم نظامی زمان خود که هر دستة صد نفره یک مشعل داشتند، به هر یک از سپاهیان مشعلی داد و این توهم را در ذهن دشمن ایجاد کرد که تعداد افرادش، صد برابر میزان واقعی است، در نتیجه توانست بدون هیچ درگیری به پیروزی دست یابد.جنگ‌روانی، استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات و سایر اعمالی است که قبل از هر چیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامع دشمن، بی‌طرف یا دوست به شیوه‌ای خاص در جهت اهداف ملی صورت می‌گیرد.» جنگ‌روانی محصول یک‌سری تحولات صنعتی و تکنولوژیک از جمله گسترش ارتباطات اجتماعی است که ابتدائاً در اروپا رخ داد.جنگ نرم هدف مشترک تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی می باشد. اطلاع رسانی از ابزار مهم جنگ نرم می باشد منسجم ترین کتابی که با عنوان Soft Power- قدرت نرم- انتشار یافته به جوزف نای تعلق دارد. وی معتقد است مبنای قدرت سخت یا جنگ سخت بر «اجبار» و مبنای قدرت نرم بر «اقناع» است او برخلاف بعضی از صاحب نظران، اقتصاد و دیپلماسی را در زیرمجموعه قدرت سخت قرار داده و تنها از رسانه بعنوان قدرت نرم نام برده است. البته اگر مبنای قدرت سخت بر اجبار و مبنای قدرت نرم بر اقناع باشد .طراحان جنگ نرم بیشترین سرمایه گذاری را برای ایجاد شبکه و یارگیری ابتدا بر روی نخبگان و دانشجویان انجام داده و سپس از طریق آنها به بدنه جامعه منتقل می کنند. افسران جوان به قول مقام معظم رهبری باید در اولین گام ها ولایت پذیری و دفاع از حریم ولایت را در صدر برنامه های خود برای مقابله با جنگ نرم را قرار دهند. امروزه جنگ نرم برای التقاتی کردن اسلام ناب برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده است. آنان به دنبال آن هستند که با ترویج فرهنگ سکولار هویت اسلامی را تحت تاثیر قرار داده و از درون به لحاظ محتوایی متلاشی کنند و آن اسلامی باقی بماند که در ادبیات سیاسی کشورمان به اسلام آمریکایی معروف

در جنگ نرم، دشمن با واقعیت کاری ندارد بلکه او واقعیت را برای مخاطب می سازد. در این جنگ نرم، محیط های جوان «میدان مناسب» ارزیابی می شود، در واقع استفاده از «احساسات» و «مظلوم گرایی» چاشنی اقدامات خطرناک و هزینه بری است که فرماندهان آشوب خود از پذیرش آن اجتناب می ورزند. جنگ نرم، صحنه تقابل دروغ های بزرگ با واقعیت های تردیدناپذیر است در این میدان دروغ های بزرگ لباس واقعیت های تردیدناپذیر به تن می کنند و واقعیت های تردیدناپذیر، دروغ های بزرگ خوانده می شوند


چرایی عملیات روانی و جنگ نرم

١_ مشروعیت زدایی و نشان دادن ناکارامدی دو محور عمده پیش رو طراحان جنگ نرم در ایران می باشد.
٢_مقابله با شکاف های قومی و مذهبی تشدید اختلافات قومی و مذهبی از راه کاری اصلی برای جنگ نرم می باشد .
٣_تأثیرگذارى شدید بر افکار عمومى جامعه مورد هدف، از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانى هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش براى پیشبرد اهداف خود سود جسته است.
٤_ترساندن از مرگ یا فقر یا قدرت خارجى سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن براى ایجاد جو بى اعتمادى و ناامنى روانى،اختلاف افکنى در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام هاى نظامى و سیاسى کشور مورد نظر در راستاى تجزیه سیاسى کشور.

جایگاه ولایت فقیه در اعتقادات جامعه ایران و میزان تاثیرگذاریش و همچنین به عنوان مهمترین عامل در پیشگیری از براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی آنهم با وجود گذشت قریب به سه دهه از عمر انقلاب ایران ، بیشترین طراحی را برای مشروعیت زدایی و مخصوصا اعتبار زدایی از جایگاه ولایت فقیه و به صورت مشخص از شخص مقام معظم رهبری را در دستور کار خود قرار داده اند. طبیعتاً راه مقابله با جنگ نرم که امروزه به‌طور ویژه دانشگاهیان ما درگیر آن هستند، این است که اولاً درک کنیم که این هم یک نوع جنگ است. گمان نکنیم جنگ، فقط جنگ نظامی و سخت است. طرف مقابل ما در این جنگ نیز به دنبال اهداف و منافع خاص خود است و چیز دیگری مدّنظرش نیست. درک این‌که در شرایط جنگ نرم قرار داریم، کمک می‌کند تا واقعیات اجتماعی و سیاسی پیرامون‌مان را بهتر ببینیم. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که چون قشر دانشگاهی بیشتر با مقوله‌ی فکر و فرهنگ ارتباط دارد، در جنگ نرم دشمن نیز این قشر در اولویت‌های بالای آن‌ها قرار می‌گیرد. حال اگر در قشر تجّار، بازرگانان و... وارد شویم، مباحث اقتصادی و جنگ اقتصادی همچون تحریم و... بیشتر مدّنظر است و مباحث ایدئولوژیکی و فکری چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند. بنابراین دانشگاهیان که بیشتر با دانش، کتاب، ایدئولوژی و فرهنگ و... سر و کار دارند، گروه مخاطب و هدف اصلی دشمن در جنگ نرم هستند.



:: موضوعات مرتبط: درآمدی بر جنگ نرم،ابزاری در دست دولتهای استکباری , ,
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی


 

 

مقدمه ای بر جنگ نرم:

 

یکی از شیوه های جنگی، جنگ نرم است که جنگ روانی شاخه ای از آن به شمار می آید. در جنگ نرم، به جای ابزارهای جنگی متعارف چون توپ و تانک، از ابزارهای فرهنگی تاثیرگذار بر فکر واندیشه و عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می شود.

 

 

با نگاهی به جریان شناسی جنگ نرم می توان گفت که این شیوه جنگی، از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان ها در جنگ ها به عنوان یک ساز و کار موثر مورد توجه بوده است. تنها تفاوتی که می توان در میان جنگ های نرم در دوران گذشته و عصر معاصر یافت، تفاوت در ابزارها و روشهای آن است و اصولا بهره گیری از هر نوع ابزاری در جنگ نرم بر این پایه و محور قرار می گیرد که بر اندیشه و احساسات مخاطب تاثیرگذاشته و او را مرعوب خود سازد و بی آن که واکنشی از خود نشان دهد، تسلیم دشمن شده و یا در مسیر خواسته های او گام بردارد.

 

 

براساس این فرضیه می توان به سراغ آموزه های قرآنی رفت و تحلیل قرآن را از جنگ نرم و مسایل و مباحث مربوط به آن را استخراج کرد. نویسنده در این مطلب با توجه به چنین پیش فرضی به سراغ آیات قرآنی رفته تا نگرش قرآن را در این موضوع ارائه دهد. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

 

 

جنگ نرم و حدود و مرزهای آن

 

دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه ها، میان آحادمردم تردید، بدبینی، و اختلاف ایجاد کند. (رهبر معظم انقلاب)

 

 

آموزه های قرآنی به جنگ نرم در حوزه دشمن شناسی و مقابله با دشمن، توجه داشته است. آیات بسیاری به این مسئله از دو زاویه دید مختلف نگریسته است. به این معنا که اگر دشمن برخی از سازوکارهای جنگ روانی را در جنگ نرم به کار می گیرد، جامعه اسلامی نیز در دفاع و مقابله با دشمن می بایست از همه امکانات بهره گیرد و در جنگ نرم، به حکم مقابله به مثل

 

 

 «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم و اتقواالله و اعلموا ان الله مع المتقین» عمل نماید. (بقره، آیه 194)

 

 

 

البته در این آیه و آیات دیگر بر این مهم توجه و تاکید شده است که مومنان به حکم تقوای الهی، از هرگونه رفتارهای ضد اخلاقی و عقلانی که هنجارها و ارزش های اساسی بشریت را تضعیف می کند و یا از میان برمی دارد باید پرهیز کنند.

 

 

بنابراین خطوط قرمزها و محدودیت هایی را برای این مقابله به مثل در همه حوزه ها از جمله جنگ نرم معین کرده است که مومنان نمی توانند از آن مرزها گذر کنند و همانند دشمنان خدا و دین، عمل نمایند؛ به عنوان نمونه قتل و غارت بی گناهان و زنان و کودکان در فرهنگ ضدبشری دشمنان اسلام صورت می گیرد ولی مومنان مجاز نیستند این گونه رفتار کنند. در جنگ نرم نیز دشمنان به شیوه های زشت و ناپاکی رو می آورند که حریم های انسانی و نیز قداست و کرامت بشری را می شکند و به تهمت و افتراهای ناموسی و همانند آن رو می آورند، در حالی که مومنان براساس آموزه های اسلامی و محوریت تقوای عقلانی و عقلایی و شرعی نمی تواند در جنگ نرم از آن ها بهره گیرند.

 

 

روش شناسی و رفتارشناسی دشمنان

 

خداوند در تحلیل روش شناسی و رفتارشناسی دشمنان اسلام و توحید، به این نکته توجه می دهد که دشمنان اسلام، به سبب همدلی و مشابهت و همانندی در فکر و اندیشه، یکسان و همانند هم عمل می کنند (بقره آیه 118) از این رو بخش زیادی از آیات قرآنی به گزارش های تاریخی از رفتارهای دشمنان و تحلیل علل، عوامل، اهداف و مانند آن اختصاص یافته است؛ زیرا با تحلیل آن امور به آسانی می توان رفتارهای دشمنان عصر حاضر را تحلیل و ارزیابی کرد و توصیه های مناسب برای مقابله و مواجهه با آن ارائه داد.

 

 

دشمنان اسلام و توحید هرچند که از نظر ظاهری و نژادی و قومیت ها متفاوت هستند، ولی همگی آنان از عنصر مشترک انسانیت سود می برند که می تواند رفتارها و شیوه های آنان را یکسان نماید. همین تشابه قلوب که در آیه مطرح شده است، به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم از پیش، رفتارهای آنان را پیش بینی کنیم و براساس آن، سازوکارهای مقابله را فراهم آوریم و اجازه ندهیم تا دشمن به اهداف پست و پلید خود دست یابد.

 

 

 

ابزارهای جنگ نرم

 

تنها اختلافی که میان جنگ های نرم در گذشته و حال می توان یافت، تفاوت در ابزارهای و روشهایی است که از سوی دشمنان مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ زیرا انسان ها هر روزی به ابزارهای جدیدی دست می یابند که در گذشته غیرقابل دسترسی بود. فرهنگ و تمدن بشری همان گونه که به سوی کمال پیش می رود در ابزارها نیز کمال می یابد و نواقص و کمبودهای آن جبران می شود. دشمنان توحید و عدالت و اسلام نیز در مقابل، هر روز بیش از گذشته تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهای نوین، سد راه اهداف کمالی و عدالت خواهانه توده های مردم به ویژه مسلمانان و مومنان شوند.

 

 

در گذشته ابزارهای جنگ نرم در داستان سرایی و شعر و مانند آن خلاصه می شد. اشعار هجوآمیز به ویژه در میدان های جنگی به عنوان رجز خوانده می شد تا روحیه مخاطبان را تضعیف کرده و شرایط روحی مبارزان را تغییر دهد. رجز و شعر دو کارکرد متضاد نسبت به دوست و دشمن داشت. اشعار به دوستان انگیزه مبارزه می بخشید و روحیه دشمنان را تضعیف می کرد.

 

 

داستان سرایی و افسانه سازی از شخصیت های پهلوانی از دیگر ابزارهایی بود که در جنگ نرم میان تمدن ها و اقوام و ملل بسیار مورد بهره برداری بوده است. اقوام از طریق افسانه ها و اسطوره سازی، نه تنها موقعیت خویش را فراتر از اقوام موجود تثبیت می کردند و به مردم و ملت خویش انگیزه می بخشیدند، بلکه اقوام و ملل دیگر را تحقیر کرده و به سخریه می گرفتند تا جایی که شخص از انتساب به قوم و قبیله ای شرم می داشت.

 

 

یکی از مهم ترین اتهاماتی که همواره به پیامبران از سوی دشمنان ایشان زده می شد، عنوان شاعری بود. این اتهام از آن رو زده می شد که آموزه های آنان را در حد سخنانی برای تحریک عواطف و احساسات پایین آورند و به مردم بقبولانند که آموزه های آنان بیرون از دایره عقلانیت می باشد و نمی تواند عامل خوشبختی و سعادت ایشان و دستور درست زندگانی بشر باشد.

 

 

دشمنان برای تحقیر و تمسخر پیامبران، خود از ابزار شعر بهره می بردند و این اشعار را به گونه ای می سرودندکه مخاطبان از انتساب خود به پیامبران و عنوان پیرو بودن شرم کنند (صافات آیه 36، طور آیه 30، انبیاء آیه 5 و حاقه آیه 41)

 

 

افسانه سرایی از دیگر روش هایی بود که دشمنان برای مقابله با پیامبران در جنگ نرم از آن استفاده بسیار می کردند که آیاتی چون آیه 25 سوره انعام و 31 سوره انفال و آیه 24 سوره نحل و 83 سوره مأمنون و 5 سوره فرقان و آیاتی دیگر بر آن دلالت می کند.

 

 

در جهان امروز، ابزارهایی که برای جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرد از تنوع و تعدد بسیاری برخوردار است. روزنامه ها، تلفن های همراه، ماهواره ها، رسانه های همگانی و اینترنت و شبکه جهانی آن، در کنار ابزارهای دیگر، مهم ترین ابزارهای جنگ نرم است که در بسیاری از کشورها و ملت ها تأثیرات مخرب خود را گذاشته و زمینه را برای تسلط جهانخواران و دشمنان مردم فراهم آورده است.

 

 

 

روش های جنگ نرم

 

در جنگ نرم در طول تاریخ از روش های همانندی استفاده شده است. از این رو می توان گفت بیشتر روش هایی که در گذشته مورد استفاده بوده، هنوز به همان قوت و شدت مورد استفاده دشمنان قرار می گیرد. در تمامی این روش ها تلاش بر آن است تا با بهره گیری از روان شناسی، عواطف و احساسات مخاطب تحت تأثیر قرار گیرد و با تغییر در آن ها، اندیشه ها و افکار شخص را نیز تغییر داده و بر وی چیره شوند.

 

 

می دانیم که انسان مجموعه ای از بینش ها و نگرش هاست. نگرش ها، ارتباط تنگاتنگی با سه مألفه شناخت، عواطف و احساسات و رفتار دارد. از آن جایی که نمی توان در انسان میان این سه مألفه جدایی مطلق افکند، تغییر و دگرگونی در هر یک از آن ها می تواند در دو چیز دیگر نیز تغییر ایجاد کند. بسیار دیده شده است که شخص از نظر شناخت نسبت به موضوعی در مقام اطمینان و علم عرفی است و یا حتی در مقام قطعیت نشسته است ولی از آن جایی که عواطف و احساسات وی تحت تأثیر قرار گرفته و تغییر یافته، برخلاف شناخت قطعی و یا علم عادی خود عمل می کند. این که در برخی از روایات درباره جوانان به عنوان جاهلان در مقابل عاقلان سخن به میان آمده و ایشان را عاقل نمی شمارد و یا همین نسبت را درباره زنان نیز اطلاق می کند، از آن روست که اصولاً جوانان و زنان بیش از آن که از شناخت عقلانی و داده های آن متأثر باشند، متأثر از عواطف و احساسات هستند و آن چه رفتار و کردار آنان را مدیریت و کنترل می کند، عواطف و احساسات ایشان است.

 

 

البته این مسأله خاص این دو گروه نیست بلکه همه انسان ها در چنین شرایطی قرار می گیرند. حتی در گزارش های قرآنی این معنا مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است که برخی از خواص نیز که در مقام بصیرت نشسته اند، ممکن است تحت تأثیر عواطف و احساسات خود عمل کنند و آن چه از حقایق را که به دانش خدادادی و نوری کسب کرده اند، نادیده بگیرند و برخلاف آن رفتار نمایند. در قرآن این تغییرپذیری و متأثر شدن، درباره بلعم باعورا و سامری گزارش شده است.

 

 

مهم ترین روش هایی که در طول تاریخ جنگ نرم و جنگ روانی گزارش شده است، مجموعه ای از روش ها چون روش افک و افتراء، روش شخصیت سازی، روش تخریب شخصیت، روش شایعه سازی، روش افتراء، روش تهدید، روش تحریم و مانند آن است.

 

 

در روش افک و افتراء، دشمنان تلاش می کنند تا جایگاه رهبران و مسئولان هر جامعه و نظامی را از مقام کاریزماتیک، شخصیت های کامل و سالم و الگوهای مهم دیگران پایین آورده و تنزل دهند. آنان می کوشند با افک و افترا، هاله نورانیتی که از شخصیت سالم و کامل ایشان در نزد پیروان و ملت پدید آمده، از میان بردارند و آنان را حتی از سطح شخصیتی توده مردم نیز فروتر و پایین تر بکشند. از اینرو ترور شخصیت به عنوان مهم ترین روش در جنگ نرم مورد توجه و تأکید قرار می گیرد.

 

 

در این روش، تلاش می شود تا نخست خود شخص، ترور شخصیت شود و از جایگاه و مقام و منزلت خویش به زیر کشیده شود. هر آن چه که برای ملت و پیروان آن شخص، به عنوان ارزش و الگوی برای دیگران تلقی می شود، با انواع تهمت و بهتان تخریب می شود.

 

 

در طول تاریخ این گونه رفتارها از سوی دشمنان درباره پیامبران بسیار به کار رفته گزارش شده است. اتهام دزدی و بهره گیری از قدرت و ثروت برای مقاصد شخصی، بهره کشی از دیگران برای مقاصد پست دنیوی و هواهای نفسانی از جمله این امور است که همواره از سوی دشمنان استفاده شده است.

 

 

در مرحله دوم، اگر ترور شخصیت رهبران، شدنی نشد به سراغ خانواده و بستگان نزدیک وی می روند که ازجمله معروف ترین این وقایع می توان به ترور شخصیت پیامبر گرامی (ص) از طریق افک و بهتان به همسر وی اشاره کرد که در آیه 11 سوره نور گزارشی از آن آمده است. در داستان عیسی (ع) دشمنان یهودی آن حضرت (ع) چون نتوانستند آن حضرت را بی شخصیت کنند، با بهره گیری از افک و بهتان، کوشیدند تا دامن پاک دوشیزه ای چون حضرت مریم (س) را بیالایند و شخصیت کاریز ماتیک آن بزرگوار را هدف گیرند. (مریم آیه 82)

 

 

 

شخصیت سازی

 

از دیگر روش های جنگ نرم می توان به شخصیت سازی اشاره کرد. دشمنان می کوشند تا رقیبانی از درون همان جامعه برای شخصیت های اصلی و رهبران جامعه ایجاد کنند. در این کار با گزینش کسانی که قابلیت هایی را در اختیار دارند، با روش جایگزین سازی می کوشند تا جا به جایی در سطوح رهبری را فراهم آورند و با کم ترین هزینه، بیش ترین سود را ببرند. در داستان حضرت موسی (ع) فرعون کوشید تا نخست با ساحران (اعراف آیات 511 تا 711 و نیز شعراء آیات 34 تا 54 و آیات دیگر) و سپس با بلعم باعورا (اعراف آیه 671) به اهداف خود برسد و جایگزینی برای آن حضرت (ع) بسازد که از نظر او همتراز شخصیتی موسی (ع) بودند. در زمان پیامبر (ص) نیز با معرفی دو نفر به عنوان همتراز ایشان تلاش شد با شخصیت سازی دیگران، جایگزینی برای آن حضرت معرفی کنند و قدرت را با انتقال به آنان مدیریت و مهار کنند. (زخرف آیه 13)

 

 

در جهان معاصر نیز با اهدای جوایز بین المللی چون صلح نوبل و حقوق بشر و شخصیت سازی از طریق رسانه ها، همانند سازی و شخصیت سازی برای رهبران صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

روش ارتداد

 

از روش های جنگ روانی، بازی با ارزش های جامعه با ایمان و ارتداد نسبت به آن است. برخی از دشمنان از کافران و منافقان، با بهره گیری از این شیوه می کوشند تا تردید و دودلی را در جامعه بیفکنند. از این رو گاه با ابزار ایمان و همدلی و همراهی ظاهری با مسئولان و مردم، و سپس اظهار کفر وبی ایمانی نسبت به آن می کوشند تا مردم را دچار تردید نسبت به آموزه ها و ارزش ها و باورهای خود کنند. همراهی با شخصیت های اجتماعی و رهبران و تایید مواضع آنان و سپس مخالفت با آنان، بسیاری از سست ایمان ها و بیماردلان را به تردید می افکند و زمینه اختلاف و تفرقه را فراهم می آورد. قرآن گزارش می کند که در دوره پیامبر (ص) دشمنان از این روش بسیار سود می بردند. (نساء آیات 731 و 831)

 

 

بازی با ایمان از طریق ارتداد از مهم ترین روش هایی است که دشمنان برای تخریب روحیه مومنان از آن بهره می گیرند. درجهان امروز نیز این شیوه بارها از طریق دشمنان مورد استفاده قرار گرفته است. دشمنان حتی کوشیدند تا برای تاثیرگذاری بیش تر، مدت زمانی را در ظاهر ایمانی به سر برند و سپس با نفوذ در لایه های اجتماعی و وجیه المله شدن، توانستند با بازگشت و ارتداد خود ضربه های استواری به ایمان اشخاص سست ایمان بزنند.

 

 

 

شایعه سازی

 

روش شایعه سازی و شایعه پراکنی از دیگر روش هایی است که در جنگ نرم به شدت مورد توجه و کاربرد است. این روش حتی در میدان جنگ برای کاهش روحیه سربازان به کار می رود. در جنگ احد دشمنان با شایعه کشته شدن پیامبر (ص) تلاش کردند تا موجب اختلاف و فرار و از هم پاشیدگی ارتش اسلام شوند.

 

 

در قرآن گزارش های بسیاری درباره شایعه و نقش آن در تضعیف روحیه و حتی شکست ارتش ها بیان شده که می توان به آیه 38 سوره نساء 06 سوره احزاب و 471 و 571 سوره آل عمران اشاره کرد. در این آیات از نقش تخریبی شایعه و آثار آن در شکست ارتش ها سخن گفته شده و از مومنان خواسته شده تا در دام شایعه سازی دشمن قرار نگرفته و به عنوان عامل دشمن به شایعه پراکنی اقدام نکنند و در حقیقت آب به آسیاب دشمن نریزند.

 

 

روش تهدید و تحریم از دیگر روش هایی است که در جنگ نرم بسیار مورد توجه است. یکی از روش هایی که قرآن به مومنان پیشنهاد می دهد، بهره گیری از روش تهدید از طریق ترساندن و ارعاب است. فراهم آوری تمام قدرت های نظامی و غیرنظامی از نظر عده و عده می تواند موجب ترس وهراس دشمن شود و امکان هرگونه واکنش و عکس العمل درستی را از آنان سلب کنند. (انفال آیه 06)

 

 

 

مخاطبان جنگ نرم

 

مخاطبان جنگ های نرم گروه های مختلف جامعه هستند ولی بیش ترین تاثیر را در میان افراد و اقشار جامعه، گروه هایی چون سست ایمان ها، دو چهرگان، خواص مغرور، بیماردلان و مانند ایشان می پذیرند. از این رو خداوند از مومنان می خواهد تا با تقویت توحید خویش، ربوبیت خداوندی را در همه چیز احساس کنند و دلگرم به حضور و قدرت الهی در هر کاری باشند.

 

 

 

هدف از جنگ نرم

 

تردید در شیوه زندگی و نظام سیاسی، ایجاد بدبینی نسبت به مسئولان، ایجاد اختلاف و تفرقه برای تسلط بر جامعه و منابع آن از جمله اهداف جنگ نرم می باشد. در این روش دشمن به سادگی و آسانی بی آن که حتی هزینه های سنگین نظامی و جانی و مالی را تحمل کند، با بهره گیری از احساسات و عواطف جامعه می کوشد تا مقاصد شوم خود را تحقق بخشد.

 

 

 

قرآن و ضرورت آمادگی دائمی برای جنگ نرم و سخت

 

حفاظت از منافع مادی و معنوی فرد و اجتماع در آموزه های دستوری قرآن مورد توجه بوده و بر آن تاکید شده است. از آن میان می توان به آموزه های دستوری قرآن به جنگ های روانی و ترساندن دشمن از هرگونه تحرکات مخرب و ایجاد تنش در جامعه اشاره کرد. بسیاری از آیات قرآن که به شکل انذار وارد شده است نوعی جنگ روانی را مدنظر دارد.

 

 

چنان که گفته شد در آیه 06 سوره انفال، قرآن به مسئله جنگ روانی اشاره داشته و می فرماید: ترهبون به عدوالله و عدوکم؛ تا دشمنان خدا و خودتان را بترسانید.

 

 

در حقیقت قرآن آمادگی نظامی را که به دو شکل شمار کمی نظامیان آموزش دیده و آماده و تهیه تجهیزات نظامی پیشرفته صورت می گیرد، به عنوان عوامل موثر در حوزه جنگ روانی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد و به نقش بازدارنده آن اشاره می کند. روشن است که آمادگی در همه جهات می تواند دشمنان را از تجاوز به مرزهای جغرافیایی و معنوی مسلمانان باز دارد. در آیات قرآن با تاکید بر جنگ روانی این مسئله نمایانده می شود که انسان ها به طور طبیعی گرایش به روحیه تجاوزگری دارند و برای خاموش کردن و از میان بردن بسترهای مناسب آن باید همه امکانات پیشرفته و سلاح های بازدارنده فراهم آید. هدف از تهیه نفرات و تجهیزات آن است که به دشمن هشدار داده شود که هرگونه جنگ و دامن زدن به آن نه تنها برای او منافع اقتصادی و یا معنوی نخواهد داشت بلکه منافع مهم تری از دست خواهد داد.

 

 

در حقیقت قرآن بیان می کند که آمادگی نظامی مسلمانان نه برای تهاجم و تجاوز بلکه برای دفاع از منافع امت است به گونه ای که رویارو نشدن دشمنان با چنین مسلمانان آماده ای به نفع دشمنان خواهد بود.

 

 

آمادگی نظامی به گونه ای باید باشد که هم دشمنان ظاهر و آشکار از هرگونه تجاوز و جنگی پرهیز کنند و هم دشمنان پنهان و منافقان، هوس حمله و تجاوز به حقوق مسلمانان واقعی و همکاری با دشمنان را نکنند؛زیرا منافقان هرگاه مسلمانان را از نظر دفاعی و آمادگی، ناتوان ببینند هوس همکاری با دشمنان را در سر می پرورانند، ولی آمادگی مسلمانان، منافقان را وا می دارد تا برای منافع زودگذر خود هم شده از همکاری با دشمنان پرهیز کنند.

 

 

بنابراین هدف از آمادگی همیشگی، جلوگیری از تجاوز و حمله دشمنان شناخته شده و ناشناخته به حریم امت و جامعه اسلامی است.

 

 

 

ابعاد آمادگی نظامی و جنگ روانی

 

یکی از مهم ترین ابزارهای بازدارنده از هرگونه تجاوز دشمنان، جنگ روانی است که با کم ترین هزینه بیشترین بهره و منافع به دست می آید. آیات قرآنی در همه مواردی که با دشمنان مشرک و منافق و کافر سخن می گوید از حربه جنگ روانی بهره می برد. در آخر این آیات ما با کلمات تند و انذار و هشدارهای سختی مواجه می شویم که روحیه دشمن را خرد می کند. خداوند پس از بیان هر مطلبی که درباره دشمنان اسلام است آنان را به عذاب سخت، بدبختی، بدفرجامی و آتش دوزخ و مانند آن مژده می دهد و بیان می کند که رفتار دشمنان نه تنها برای آنان نفعی نخواهد داشت بلکه موجبات بدبختی آنان را فراهم می آورد. تخطئه و درهم شکستن روحیه آنان، از اهداف این جنگ روانی است.

 

 

دشمن پیش از آن که واقعا با عذاب آخرتی مواجه شود، از هجوم بی وقفه آیات کوبنده، نابود و سست می گردد و روحیه تهاجمی و هدفمند خود را از دست می دهد. دشمن در می یابد که به جای آن که منفعتی از حمله به دست آورد، همه چیزش را از دست داده است. توهم و تخیل از دست دادن، وی را به کنجی می کشد و توان حرکت و تهاجم را از او سلب می کند. خرد کردن روحیه دشمن و ایجاد جنگ روانی، اصل راهبردی بسیاری از آیات قرآن است.

 

 

 

اصل هراس انگیزی و بازدارندگی

 

برای رسیدن به این هدف، قرآن به مسلمانان شیوه های دیگری می آموزد تا به کمک آن جنگ روانی را تشدید کنند و با متزلزل کردن روحیه دشمن، هرگونه تحرک تنش آفرین و خشونت باری را از آنان سلب نماید.

 

 

از آن میان می توان به ساخت هرگونه ابزار و ادوات جنگی و غیرجنگی که نقش دفاعی و بازدارندگی را دارند، اشاره کرد. در آیات قرآن به ویژه در آیه 06 سوره انفال به اصول کلی توجه شده و تنها برای بیان نمونه عصری، از برخی از مصادیق نام برده شده است. اصل کلی که قرآن به صورت آموزه ای دستوری به مسلمانان آموزش می دهد، فراهم آوری توان و نیرو است. توان شامل هرگونه ابزار و آلات بازدارنده و یا هجومی و یا دفاعی است. ازاین رو تنها به سلاح اشاره نشده است. تهیه هر چیزی که قدرت امت و دولت اسلامی را افزایش می دهد امری لازم و ضروری است و باتوجه به شرایط مکانی و زمانی تغییر می کند. ممکن است چیزی در زمانی ابزار جنگی مناسبی باشد ولی در عصر دیگری نه تنها مفید نباشد بلکه زیانبار به قدرت اسلام و مومنان باشد. در زمانه ما رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای جنگی قوی مطرح هستند، بنابراین بر امت است که از این توان نیز برخوردار گردند. چنان که فراهم آوری نفرات و نیروی انسانی زبده و کارآمد امری است که هرگز نباید آن را دست کم گرفت. در زمانی نیروی زبده کسی است که سوار بر اسب، تیراندازی می کند و در زمانی دیگر کسی است که در پس شبکه جهانی اینترنت و یا حوزه خبری و رسانه ها به جنگ روانی می پردازد. فراهم آوری و آموزش نیروی زبده به معنای آن است که در همه زمینه ها (توان و نیرو) از آمادگی لازم و بازدارنده برخوردار باشیم. در همه این ابزارها و نیروها آن چه مهم و اساسی است اصل هراس انگیزی و ایجاد بازدارندگی است. (نگاه کنید: مجمع البیان، ج 3 ص 211 و نیز جامع البیان مجلد 4 جلد 4 ص 722)

 

 

آگاهی از نقاط ضعف و قوت دشمن یا امور دفاعی،

:: موضوعات مرتبط: جنگ نرم در قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 589

|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

 

  

 

روياروئي با آمريكا در جبهه جنگ نرم وآمادگي براي روياروئي با تهديدات اوباما

 

 

 

رهبر انقلاب در ديدار جمع زيادي از پرستاران سراسر کشور

با تاکيد مجدد بر سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کردند: ما بارها گفته ايم که به دنبال استفاده از سلاح هاي کشتارجمعي نيستيم اما ملت ايران هم در مقابل اين گونه تهديدها وگنده گويي ها تسليم نخواهد شد و تهديدکنندگان را به زانو درخواهد آورد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان سراسر كشور: امروز اولویت اصلی كشور مقابله با جنگ نرم دشمن كه هدف آن ایجاد تردید، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهمترین راه‌های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت، روحیه بسیجی، امید كامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص‌ها است.

http://rvahvaz.blogfa.com/cat-9.aspx

 

 

در ديدار جمع زيادي از پرستاران سراسر کشور

 

رهبر انقلاب: تهديد اتمي ملت ايران تبديل ادبيات روباه منش دولت آمريکا به ادبيات گرگ منش است

رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار جمع زيادي از پرستاران سراسر کشور، با تجليل از نقش پرستاران در سلامت جسمي و روحي بيماران، حضرت زينب سلام ا... عليها را الگوي بشريت در طول تاريخ و الگوي ملت ايران در مقاطع مختلف انقلاب اسلامي دانستند و تاکيد کردند: عامل اصلي قدرت و الهام بخشي ملت ايران، جوهر ايماني او است و اين ملت، به لطف خداوند در همه عرصه ها پيش خواهد رفت و با ايمان و بصيرت روزافزون خود، بر تهديدها و ترفندها نيز فائق خواهد آمد.

حضرت آيت ا... خامنه اي در بخشي از سخنانشان در اين ديدار خاطرنشان کردند: تهديد تلويحي اتمي، در ملت ايران تاثيري نخواهد داشت اما اين تهديد، مايه ننگي در تاريخ سياسي آمريکا و نقطه سياهي در کارنامه دولت آمريکا خواهد بود.

ايشان تاکيد کردند: با اين تهديد، پشت صحنه نمايش صلح دوستي و بشردوستي، و پايبندي به معاهدات اتمي و دراز کردن دست دوستي به سوي ملت ايران، کاملا مشخص شد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: تهديد اتمي ملت ايران، در واقع تبديل ادبيات روباه منش دولت آمريکا به ادبيات گرگ منش است.

ايشان با تاکيد مجدد بر سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کردند: ما بارها گفته ايم که به دنبال استفاده از سلاح هاي کشتارجمعي نيستيم اما ملت ايران هم در مقابل اين گونه تهديدها وگنده گويي ها تسليم نخواهد شد و تهديدکنندگان را به زانو درخواهد آورد.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين شخصيت والا و کم نظير حضرت زينب سلام ا... عليها و نقش برجسته آن حضرت در زنده ماندن حادثه عاشورا و پيام تاريخي آن پرداختند و خاطرنشان کردند: عامل اصلي پيروزي خون بر شمشير در حادثه عاشورا، حضرت زينب سلام ا... عليها بودند که با نقش برجسته خود نشان دادند که زن در متن حوادث مهم تاريخي قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب: عامل اصلي قدرت و الهام بخشي ملت ايران جوهر ايماني اوست

ايسنا گزارش داد: رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار جمع زيادي از پرستاران سراسر کشور با تجليل از نقش پرستاران در سلامت جسمي و روحي بيماران، حضرت زينب سلام ا... عليها را الگوي بشريت در طول تاريخ و الگوي ملت ايران در مقاطع مختلف انقلاب اسلامي دانستند و تاکيد کردند: عامل اصلي قدرت و الهام بخشي ملت ايران، جوهر ايماني او است و اين ملت، به لطف خداوند در همه عرصه ها پيش خواهد رفت و با ايمان و بصيرت روزافزون خود، بر تهديدها و ترفندها نيز فائق خواهد آمد.

آن چه باعث شده ملت ايران همواره يک چهره الهام بخش در دنياي اسلام باشد تاثيرپذيري از شخصيت هاي برجسته ديني از جمله حضرت زينب سلام ا... عليهاست

حضرت آيت ا... خامنه اي با تبريک ايام ولادت حضرت زينب سلام ا... عليها، به تاثيرپذيري انقلاب اسلامي از حرکت تاريخي آن حضرت و نقش ايمان و معنويت در قدرت و عظمت اين انقلاب اشاره کردند و افزودند: آن چه که باعث شده است ملت ايران در ۳۰ سال گذشته، همواره يک چهره الهام بخش در دنياي اسلام باشد، تاثيرپذيري از شخصيت هاي برجسته ديني از جمله حضرت زينب سلام ا... عليها است و قدرت ملت ايران در واقع ناشي از اين تاثيرپذيري معنوي است.

ملت ايران در عرصه تجهيزات دفاعي و سخت افزاري پيشرفت هاي جهشي داشته اما عامل اصلي قدرت و عظمت ملت اسلامي جوهر ايماني است.ايشان با تاکيد بر اين که قدرت ملت ايران به تجهيزات نظامي نيست، خاطرنشان کردند: البته ملت ايران در عرصه تجهيزات دفاعي و سخت افزاري پيشرفت هاي جهشي داشته است اما عامل اصلي قدرت و عظمت کشور و ملت اسلامي، جوهر ايماني است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: به همين دليل است که ملت ايران با وجود ۳۰ سال تحريم، تهديد، حمله نظامي و خباثت هاي سياسي و امنيتي، رشد مضاعف کرده و حرکت رو به جلوي بيش از حد متعارف داشته است.

تهديد تلويحي اتمي مايه ننگي در تاريخ سياسي آمريکا و نقطه سياهي در کارنامه دولت آمريکا خواهد بود

حضرت آيت ا... خامنه اي خاطرنشان کردند: تهديد تلويحي اتمي، در ملت ايران تاثيري نخواهد داشت اما اين تهديد، مايه ننگي در تاريخ سياسي آمريکا و نقطه سياهي در کارنامه دولت آمريکا خواهد بود.

با اين تهديد پشت صحنه نمايش دراز کردن دست دوستي به سوي ملت ايران کاملا مشخص شد

ايشان تاکيد کردند: با اين تهديد، پشت صحنه نمايش صلح دوستي و بشردوستي و پايبندي به معاهدات اتمي و دراز کردن دست دوستي به سوي ملت ايران، کاملا مشخص شد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: تهديد اتمي ملت ايران، در واقع تبديل ادبيات روباه منش دولت آمريکا به ادبيات گرگ منش است.

هيچ يک از قدرت هاي اتمي به معاهدات بين المللي در زمينه سلاح هاي هسته اي پايبند نيستند

حضرت آيت ا... خامنه اي با تاکيد بر اين که قدرت هاي اتمي به ويژه آمريکا به دنبال استفاده از قدرت اتمي براي سلطه بر دنيا هستند، افزودند: هيچ يک از اين قدرت هاي اتمي، به معاهدات بين المللي در زمينه سلاح هاي هسته اي پايبند نيستند و به آن ها عمل نمي کنند و آشکارا دروغ مي گويند اما هنگامي که کشورهاي ديگر به دنبال استفاده از فناوري هسته اي مي روند، آن ها را متهم به عمل نکردن به معاهدات بين المللي مي کنند زيرا اين قدرت ها نمي خواهند رقيبي براي آن ها وجود داشته باشد.

ملت ايران تهديدکنندگان را به زانو درخواهد آورد

ايشان با تاکيد مجدد بر سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کردند: ما بارها گفته ايم که به دنبال استفاده از سلاح هاي کشتارجمعي نيستيم اما ملت ايران هم در مقابل اين گونه تهديدها و گنده گويي ها تسليم نخواهد شد و تهديدکنندگان را به زانو درخواهد آورد.

رئيس جمهور آمريکا به چه حقي ملت ايران را تهديد هسته اي مي کند؟

رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اين که مجامع بين المللي نبايد به سادگي از تهديد اتمي رئيس جمهور آمريکا بر ضد ملت ايران بگذرند، افزودند: رئيس جمهور آمريکا به چه حقي ملت ايران را تهديد هسته اي مي کند؟ اين تهديد، تهديد صلح و امنيت جهاني و بشريت است و نبايد کسي در دنيا به خود جرأت دهد که چنين تهديدي را، حتي بر زبان جاري کند.

ملت ايران به هيچ وجه اجازه نخواهد داد آمريکايي ها با چنين تهديدها و ابزارهايي بار ديگر سلطه جهنمي خود را بر ايران تجديد کنند

حضرت آيت ا... خامنه اي با تاکيد بر اين که ملت ايران در مقابل اين گونه تهديدها شکست ناپذير است، خاطرنشان کردند: ملت ايران به هيچ وجه اجازه نخواهد داد، آمريکايي ها با چنين تهديدها و يا ابزارهايي، بار ديگر سلطه جهنمي خود را بر ايران تجديد کنند.

اين ملت علي رغم خواست دشمن در همه عرصه ها پيش خواهد رفت

ايشان تاکيد کردند: اين ملت، علي رغم خواست دشمن، در همه عرصه ها پيش خواهد رفت و ايمان و بصيرت روزافزون جوانان و ملت ايران، بر همه تهديدها و همچنين ترفندهايي مانند آن چه که در سال گذشته اتفاق افتاد، فائق خواهد آمد.

عامل اصلي پيروزي خون بر شمشير در حادثه عاشورا حضرت زينب سلام ا... عليها بودند

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين شخصيت والا و کم نظير حضرت زينب سلام ا... عليها و نقش برجسته آن حضرت در زنده ماندن حادثه عاشورا و پيام تاريخي آن پرداختند و خاطرنشان کردند: عامل اصلي پيروزي خون بر شمشير در حادثه عاشورا، حضرت زينب سلام ا... عليها بودند که با نقش برجسته خود نشان دادند که زن در متن حوادث مهم تاريخي قرار دارد.

حضرت زينب سلام ا... عليها حجاب و عفاف زنانه را به عزت مجاهدانه و يک جهاد بزرگ تبديل کردند

حضرت آيت ا... خامنه اي با تاکيد بر اين که حضرت زينب سلام ا... عليها، حجاب و عفاف زنانه را به عزت مجاهدانه و يک جهاد بزرگ تبديل کردند، افزودند: نمونه بارز اين واقعيت، خطبه فراموش نشدني آن حضرت در بازار کوفه و در شرايط بسيار سخت آن زمان است، که ايشان با فصاحت و بلاغت، تحليل دقيق و عظيمي از وضعيت آن روز جامعه اسلامي ارائه و انقلاب نبوي و علوي را آسيب شناسي کردند.

آن حضرت در خطبه خود در بازار کوفه مشکل اصلي جامعه اسلامي را در آن زمان بي بصيرتي مردم در شناخت فتنه و در مقابل مدعيان انقلابي گري خواندند.

ايشان ضمن بيان بخش هايي از خطبه حضرت زينب سلام ا... عليها، خاطرنشان کردند: آن حضرت تصريح مي کنند که مشکل اصلي جامعه اسلامي در آن زمان بي بصيرتي مردم در شناخت فتنه و در مقابل مدعيان انقلابي گري و تشخيص ندادن حق و باطل بود که نتيجه آن هم بر نيزه رفتن سر فرزند پيامبر(ص) شد.

نقش و عملکرد حضرت زينب سلام ا... عليها در حادثه عاشورا و پس از آن الگويي براي همه بشريت است

رهبر انقلاب اسلامي نقش و عملکرد حضرت زينب سلام ا... عليها در حادثه عاشورا و پس از آن را، الگويي براي همه بشريت، به ويژه زنان مسلمان دانستند و افزودند: آن حضرت با درآميختن حجب و حيا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مومنانه در واقع جايگاه و عظمت واقعي زنان را نشان دادند.

دنياي غرب تلاش دارد اين گونه القا کند که عظمت زن در کنار گذاشتن عفاف و حجاب و جلوه گري در مقابل مردان و هوسرانان است

حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به روش هاي غلط و انحرافي دنياي فاسد غرب براي معرفي شخصيت زن تاکيد کردند: دنياي غرب تلاش دارد، اين گونه القا کند که عظمت زن در کنار گذاشتن عفاف و حجاب و جلوه گري در مقابل مردان و هوسرانان است، در حالي که اين روش، تحقير زن است.

حرکت زنان در انقلاب اسلامي حرکتي زينب گونه بوده است

ايشان خاطرنشان کردند: حرکت زنان در انقلاب اسلامي، حرکتي زينب گونه بوده است و زنان همواره برجسته ترين نقش ها را در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ايفا کرده اند.

تکاليف پرستاران ازجمله رعايت اخلاق پرستاري بسيار مهم و سنگين است

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به وظيفه سنگين پرستاران در موضوع حفظ سلامت، افزودند: در کنار اين وظيفه سنگين، تکاليف پرستاران از جمله رعايت اخلاق پرستاري نيز بسيار مهم و سنگين است.

مناسب است منشور اخلاقي پرستاران تهيه و ميثاق پرستاري به پرستاران تعليم داده شود

حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به حساسيت و سختي کار پرستاران در تسکين آلام جسمي و روحي بيماران، خاطرنشان کردند: با توجه به اهميت وظيفه پرستاران، مناسب است تا منشور اخلاقي پرستاران تهيه و ميثاق پرستاري به پرستاران تعليم داده شود.

در ابتداي اين ديدار خانم دکتر وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به وظيفه سنگين و سخت پرستاران در حوزه سلامت گفت: دولت و مجلس گام هاي خوبي براي بهبود وضعيت شغلي پرستاران برداشته اند که تصويب قانون ارتقاي بهره وري پرستاران از جمله آن ها است.

وي به برگزاري بيش از ۳۰۰ دوره بازآموزي براي پرستاران در ۳ سال گذشته اشاره کرد و افزود: در چند سال اخير، راه اندازي دوره هاي کارشناسي ارشد حرفه اي و تدوين استانداردهاي حرفه پرستاري اجرايي شده است.

خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1389/02/02 شماره انتشار 17531

http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=6693

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

دیدار فرماندهان کل ارتش و سپاه، و جمعی از فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی (۱۳۸۹/۰۱/۲۲ - ۱۴:۴۷)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل ارتش و سپاه، و جمعی از فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی، با اشاره به جایگاه نیروهای مسلح به عنوان حصن و حصار یک ملت و کشور و لزوم استحکام و هوشیاری دائمی این حصار، تأکید کردند: استحکام واقعی یک نظام و ملت، توکل به خداوند متعال، هوشمندی، داشتن اعتماد به نفس، باور به توانایی ایستادگی، و تقویت قدرت ایستادگی است.

ایشان با اشاره به شرایط کنونی دنیا و حاکمیت زور، ظلم، جهل، و شهوت خاطرنشان کردند: در چنین دنیایی، استحکام و قدرت نیروهای مسلح و حفظ هوشمندی، و اقدام مدبرانه و شجاعانه، اهمیت دو چندان دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عملکرد ظالمانه و تجاوزکارانه برخی قدرتها و سران آنها تحت لوای شعارهای فریبنده افزودند: امروز کسانی که جنگ طلب واقعی هستند، نام صلح را بر زبان می آورند و همین افراد که هیچ حق و اعتباری برای انسانها قائل نیستند، شعار حقوق بشر سر می دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: برخی دولتها و سران آنها ازتجاوز، و پلیدترین شیوه ها از جمله ایجاد سازمانهای تروریستی و حمایت از تروریستها برای پیشبرد سیاستهای خود استفاده می کنند ولی در مقابل افکار عمومی دنیا، چهره ای آرام و انسان دوستانه به خود می گیرند و از الفاظ به ظاهر متین استفاده می کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه در چنین دنیای مبتنی بر فریب، دروغ، ظلم و زور نقابدار، برخی قدرتها به دلیل غرور و اعتماد به پایه های پوشالی قدرت، اختیار خود را از دست می دهند افزودند: نمونه این موضوع، سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا است که ملت ایران را تلویحاً تهدید به استفاده از سلاح اتمی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این سخن بسیار عجیب است و دنیا نباید از آن بگذرد زیرا در قرن بیست و یکم که قرن ادعاهای حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است، رئیس یک کشور تهدید به حمله اتمی می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای اینگونه سخنان را به ضرر امریکا دانستند و خاطرنشان کردند: معنای اینگونه سخنان این است که دولت امریکا، دولتی شریر و غیرقابل اعتماد است.

ایشان افزودند: امریکاییها در سالهای اخیر تلاش زیادی کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای غیرقابل اعتماد است در حالیکه اکنون مشخص است، غیرقابل اعتماد، آن دولتهایی هستند که بمب اتمی دارند و با بی حیایی دیگران را تهدید به بمب اتم می کنند بنابراین سخنان رئیس جمهور امریکا، رسوا کننده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در چنین دنیایی باید بسیار هوشیار بود، خاطرنشان کردند: در این شرایط، مهمتر از آمادگی های نظامی و رزمی، آمادگی های روحی و معنوی و قدرت عزم و توان ایستادگی یک ملت در برابر تندبادها است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: استحکام یک نظام، به ایمان، قدرت و توانایی ایستادگی، عزم راسخ، و فریب الفاظ فریبنده را نخوردن، است.

ایشان با اشاره به دائمی نبودن تندبادها، افزودند: ملت ایران اکنون بعد از گذشت سی سال، در همه زمینه ها پایدارتر و قوی تر است و نشان داده که توانایی ایستادگی در مقابل انواع دشمنی ها را دارد.

فرمانده کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود نیروهای مسلح را به اتخاذ تدابیر لازم جهت ارتقای توان رزمی و دفاعی توصیه و تأکید کردند: نیروهای مسلح باید همواره آمادگی و هوشیاری کامل در برابر تهدیدها را داشته باشند و لازمه آن هم برنامه ریزی، و جدی گرفتن آموزش و تدابیر مورد نیاز نظامی و دفاعی است.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگیهای نیروهای مسلح را دارا بودن تجربه های امیدآفرین دوران دفاع مقدس برشمردند و بر لزوم ارتقاء معنویت و بصیرت و تعمیق اعتقادات دینی تأکید کردند.

در ابتدای این دیدار سردار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن ارائه گزارشی از آمادگی ها و توانمندیهای نیروهای مسلح تأکید کرد: نیروهای مسلح ضمن حفظ آمادگی و هوشیاری، مصمم هستند با کار و تلاش مضاعف، آموزشها و آمادگی های خود را در زمینه های نظامی، دفاعی، و ترویج روحیه جهادی و بسیجی، ارتقاء بخشند.

در پایان این دیدار ، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=6658

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر كشور، بسیج را رمز پایداری، ماندگاری و عزت ملی دانستند و ضمن توصیه مؤكد به همه رسانه‌ها، فعالان سیاسی و مسئولان برای پرهیز از اختلاف‌های جزئی و غیراصولی تأكید كردند: امروز اولویت اصلی كشور مقابله با جنگ نرم دشمن كه هدف آن ایجاد تردید، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهمترین راه‌های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت، روحیه بسیجی، امید كامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص‌ها است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج را یك استثناء و حادثه‌ای بی نظیر در كشور خواندند و افزودند: اینكه در یك كشور مردم با همه وجود و با بهترین و مؤمن‌ترین عناصر خود از یك نظام بدون هیچ چشم داشتی و با همه توان دفاع كنند، فقط مخصوص انقلاب اسلامی ایران است كه دل نورانی امام بزرگوار (ره) توانست به این حقیقت بزرگ دست پیدا كند و با كمك الهی آنرا تحقق بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش آفرینی و امتحان‌های بزرگ بسیج در صحنه های مختلف انقلاب خاطرنشان كردند: یكی از این صحنه‌ها عرصه دفاع از استقلال و عزت كشور بود كه اگر حضور بسیج در دوران دفاع مقدس شكل نمی‌گرفت امروز سرنوشت قطعا بگونه‌ای دیگر بود.

ایشان تأكید كردند: بعد از پایان جنگ نیز بسیج همواره خط شكن و پیشرو بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش آفرینی بسیج در تثبیت اقتدار و ایستادگی سیاسی در عرصه‌های فرهنگی و سازندگی و در عرصه‌های علمی افزودند: امروز افتخارات گوناگون كشور نتیجه حضور انسان‌های خدوم، توانا و بی‌نام و نشان در صحنه‌های گوناگون است كه اگر این حقایق بدرستی شناخته نشود ظلم به بسیج است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بسیج را فراتر از قالب‌ها و سازمان‌های نظامی دانستند و خاطرنشان كردند: اگرچه بخش‌های نظامی از بهترین بسیجی‌ها هستند اما بسیج در واقع حضور فراگیر، مقتدر و تمام نشدنی قشرهای مختلف مردم است كه هیچ وابستگی به پول، جاه و مقام و دستور از بالا ندارد و معیار او هم بصیرت و ایمان است.

ایشان با تأكید بر اینكه سازمان فعلی بسیج با خصوصیات منحصر بفرد خود قابل تكرار و تقلید در هیچ مجموعه دیگری نیست، افزودند: بسیج واقعیتی نافذ و تأثیرگذار است كه در عین اقتدار و قدرت مظلوم هم واقع شده است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: مظلومیت به معنای ضعف نیست، همانگونه كه انقلاب اسلامی در عین حالی كه جزو مقتدرترین و نافذترین پدیده‌های معاصر است، مظلوم هم است و یا شخص امام بزرگوار (ره) كه با وجود اقتدار و قدرت روحی از مظلوم ترین انسان‌های دوران خود بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر لزوم تقویت و تعمیق اثرگذاری بسیج افزودند: تا هنگامی كه بسیج است هیچ تهدیدی متوجه نظام اسلامی نخواهد شد و این موضوع یك ركن اساسی است.

ایشان آسیب شناسی، شناخت نقص‌ها و آفت‌ها و همچنین پیش بینی‌های لازم بمنظور پیشرفت بیشتر را برای بسیج یك ضرورت دانستند و تأكید كردند: با توجه به شكست استكبار در مواجهه سخت با نظام اسلامی در دهه اول انقلاب، اكنون دشمن جنگ نرم را در دستور كار خود قرار داده و امروز اولویت اصلی مقابله با جنگ نرم است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین جنگ نرم افزودند: دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراكنی و استفاده از برخی بهانه‌ها میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد كند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قضایای بعد از انتخابات ریاست جمهوری را نمونه‌ای از این شیوه دانستند و خاطرنشان كردند: در این قضایا به بهانه انتخابات ایجاد تردید و اختلاف كردند تا دل‌های مردم نسبت به یكدیگر و نسبت به مسئولان چركین شود و در چنین فضای مشوش و شلوغی عناصر مغرض، خائن و دست آموز خود را برای كارهای اخلال‌گرانه وارد صحنه كنند اما به دلیل بصیرت مردم به نتیجه نرسیدند.

ایشان با تأكید مجدد بر موضوع بصیرت افزودند: علت تأكیدهای مكرر من بر لزوم بصیرت در جامعه در شرایط حاضر به این دلیل است كه مردم بدانند چه اتفاقی می‌افتد و بتوانند صحنه‌گردان اصلی قضایا و عناصر خائن و بدخواه را از آحاد مردم تشخیص دهند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: هر اقدامی كه موجب مغشوش و تهمت آلود شدن فضا شود و مردم را نسبت به یكدیگر بدبین و مردد كند، به ضرر كشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من اصرار دارم كه آحاد مردم و جریانات مختلف سیاسی همه با یكدیگر متحد در مقابل آن افراد معدودی باشند كه مخالف اصل انقلاب و استقلال كشور هستند و هدف آنها تقدیم كشور به امریكا و استكبار است.

ایشان با تأكید بر لزوم جداسازی میان توده عظیم مردم اعم از خواص و عوام با معدود عناصر خودفروخته و تفاوت قائل شدن میان این دو، خاطرنشان كردند: نباید با برخی اظهارات و حرف‌ها فضا را بگونه‌ای مغشوش كرد كه مردم سردرگم و نسبت به یكدیگر و نسبت به نخبگان و مسئولان بدبین شوند، این كار درستی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد شدید از برخی مطبوعات، رسانه‌ها و دستگاه‌ها كه دائما به دنبال ایجاد اختلاف، بدبینی و شایعه سازی هستند، افزودند: به كسانی كه بدنبال مصالح كشور هستند توصیه می كنم از این اختلاف‌های جزئی و غیراصولی صرف‌نظر كنند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از فضای تهمت‌زنی و شایعه‌سازی بر ضد مسئولان كشور تأكید كردند: اینگونه كارها در جهت خواست دشمن است، زیرا مسئولان كشور اعم از رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه كسانی هستند كه زمام كشور را بدست دارند و مردم باید به آنها اعتماد و حسن ظن داشته باشند.

ایشان با اشاره به تردید افكنی‌های بعد از انتخابات در عملكرد مسئولان رسمی انتخابات اعم از وزارت كشور و شورای نگهبان افزودند: این تردیدافكنی ها بسیار مضر است و دشمن هم همین را می‌خواهد.

رهبر انقلاب اسلامی جوانان بسیجی را به تقویت ایمان و بصیرت و رعایت موازین و معیارها در تشخیص‌ها فراخواندند و خاطرنشان كردند: نمی‌شود هر فردی را به دلیل یك خطا منافق نامید و همچنین نمی توان هر فردی را بدلیل اختلاف نظر و دیدگاه ضدولایت فقیه خواند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: توصیه من به فرزندان بسیجی‌ام این است كه ضمن حفظ پرقدرت انگیزه‌ها، ایمان و امید به آینده در تشخیص‌ها و مصداقهای مختلف بشدت مراقبت كنند زیرا بی‌دقتی در مصداق‌ها برخی اوقات ضررهای زیادی در پی خواهد داشت.

ایشان تنوع عرصه های بسیج را مهم خواندند و افزودند: رویكرد اخیر توجه به علم، نوآوری علمی و كارهای فرهنگی در بسیج بسیار مبارك و پسندیده است زیرا كشور نیازمند كارهای مختلفی است كه جز با روحیه بسیجی محقق نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: تا زمانی كه بسیج و روحیه صدق و صفا و خدمت بی مزد و منت در میان مردم و بویژه جوانان وجود دارد، دشمن نمی‌تواند هیچگونه لطمه‌ای به كشور، انقلاب و نظام اسلامی وارد كند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: كسانی هم كه با اشاره، تشویق و لبخند دشمن می‌خواهند با نظام اسلامی، قانون اساسی و حركت عظیم مردمی مواجه شوند، بدانند كه سر به سنگ می كوبند و تلاش آنان بیهوده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام، دوران آن امام را دوران سربرآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریف ها خواندند و با اشاره به نزدیكی اعیاد قربان و غدیرخم افزودند: این دو عید بزرگ اسلامی دو مقطع مهم درخصوص موضوع امامت است زیرا در عید قربان حضرت ابراهیم (ع) بعد از امتحانهای سخت به مقام امامت نائل می شوند و در روز عیدغدیر خم هم حضرت علی (ع) بعد از امتحانهای بزرگ به منصب والای امامت می رسند.

در ابتدای این دیدار سردار سرتیپ نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش بسیج و بسیجیان در مراحل مختلف انقلاب و مقابله با توطئه های سیاسی، نظامی و فرهنگی دشمنان و همچنین دستاوردهای بزرگ علمی دانشمندان جوان بسیجی كشور تأكید كرد: بسیج و بسیجیان در همه صحنه های مختلف بویژه عرصه های جهاد علمی و خدمت به مردم همچون گذشته حضوری مقتدرانه، آگاهانه، و هوشمندانه خواهند داشت.

http://www.313modir.mihanblog.com/post/71

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به اجلاس بين المللي خلع سلاح (۱۳۸۹/۰۱/۲۸ - ۱۰:۲۰)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیامی خطاب به اجلاس بین المللی خلع سلاح در تهران صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

به شما ميهمانان محترم كه در اينجا گرد آمده ايد خوشامد مي گويم. مايه خرسندي است كه جمهوري    اسلامي ايران امروز ميزبان اجلاس بين المللي خلع سلاح است، به اميد آنكه از فرصت فراهم آمده استفاده كرده، نتايج ماندگار و ارزشمندي را كه از گفتگو و مشورت با يكديگر به دست مي آوريد، تقديم جامعه‌ي بشري نمائيد.

اتم شناسي و علوم هسته اي يكي از بزرگترين دستاوردهاي بشري است كه مي تواند و بايد در خدمت رفاه ملّت‌هاي جهان و رشد و توسعه‌ي همه‌ي جوامع انساني باشد. گستره‌ي كاربرد علوم هسته اي طيف وسيعي از نيازهاي پزشكي، انرژي و صنعتي را پوشش مي دهد كه هر يك از اهمّيت شايسته اي برخوردار است.به اين دليل مي توان گفت كه فنآوري هسته اي جايگاه برجسته اي در حيات اقتصادي را به خود اختصاص داده است و با گذر زمان و افزايش نيازهاي صنعتي، پزشكي و انرژي به طور فزاينده اي اهمّيت آن بيشتر خواهد شد و به همين ميزان، تلاش براي دستيابي به انرژي هسته اي و بهره گيري از آن نيز افزايش مي يابد. ملّت هاي خاورميانه كه مانند ديگر ملّت هاي جهان تشنه‌ي صلح و امنيّت و پيشرفت اند حقّ دارند كه با بهره گيري از اين فنآوري جايگاه اقتصادي و موقعيّت برتر نسل هاي آتي خود را تضمين كنند. شايد يكي از اهداف غبارآلود كردن فضا در مورد برنامه هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران اين است كه مانع از توجّه جدّي ملت هاي منطقه به اين حقّ طبيعي و ارزشمند خود شوند.

طَرفه آنكه، تنها مجرم اتمي جهان اينك به دروغ خود را مدّعي مبارزه با گسترش سلاح اتمي معرفي مي كند در حاليكه يقيناً هيچ اقدام جدّي در اين مسير صورت نداده است و هرگز صورت نخواهد داد. اگر ادعاي مبارزه با گسترش سلاح هسته اي آمريكا دروغ نبود، آيا رژيم صهيونيستي مي توانست ضمن خودداري از پذيرش مقررات بين‌المللي در اين زمينه به ويژه ان. پي. تي ،‌ سرزمين اشغال شده‌ي فلسطين را به زرادخانه اي مُبدّل سازد كه انبوهي از سلاح هاي هسته اي در آن ذخيره شده است؟

نام اتم به همان ميزان كه بيانگر پيشرفت دانش بشري است، متأسفانه يادآور زشت ترين واقعه‌ي تاريخ و بزرگترين نسل كُشي و سوء استفاده از دستاورد علمي انسان نيز است. هر چند كه كشورهاي متعدّدي اقدام به توليد و انباشت سلاح هسته اي كرده اند كه في نفسه مي تواند مقدمه‌ي ارتكاب جُرم تلقي شده و صلح جهاني را شديداً در معرض تهديد قرار داده است، امّا فقط يك دولت مرتكب جُرم اتمي شده است. تنها دولت ايالات متحده آمريكا  است، كه ملّت مظلوم ژاپن در هيروشيما و ناكازاكي را در جنگي نابرابر و غير انساني مورد هجوم اتمي قرار داد.

از زماني كه انفجار نخستين جنگ افزارهاي هسته اي توسط دولت ايالات متحده در هيروشيما و ناكازاكي فاجعه‌اي انساني با ابعاد بي سابقه در تاريخ آفريد و امنيّت بشري را با تهديدي عظيم مواجه ساخت، ضرورت نابودي كامل اين سلاح ها مورد اِجماع قاطع جامعه جهاني قرار داشته است. استفاده از سلاح هسته اي نه تنها به كشتار و تخريب گسترده منجر شد، بلكه ميان آحاد ملّت، نظامي و غير نظامي،‌ كوچك و بزرگ،‌ زن و مرد و كهنسال و خردسال تمايزي قائل نشد و آثار ضد بشري آن مرزهاي سياسي و جغرافيايي را در نورديد، و حتي به نسل هاي بعدي نيز خسارتهاي جبران ناپذير وارد نمود و لذا هرگونه استفاده و حتّي تهديد به استفاده از اين سلاح، نقض جدّي مسلم ترين قواعد بشر دوستانه و مصداق بارز جنايت جنگي قلمداد مي گردد. به لحاظ نظامي و امنيّتي نيز به دنبال دست يابي چند قدرت به اين سلاح ضد بشري، ترديدي باقي نماند كه پيروزي در جنگ هسته اي ناممكن و درگيري در چنين جنگي غير عقلاني و ضد انساني است. ولي برغم اين بديهيات اخلاقي، عقلاني، انساني و حتّي نظامي،‌ خواست مؤكد و مكرر جامعه‌ي جهاني براي نابودي اين سلاح ها توسط گروه انگشت شماري از دولت ها، كه امنيّت خيالي خود را بر ناامني همگاني بنا كرده‌اند، ناديده گرفته شده است.

اصرار اين دولت ها برنگهداري، افزايش و گسترش توان تخريبي اين سلاح ها، كه هيچ كاربردي جز ارعاب و ترور دسته جمعي و ايجاد امنيّت كاذب، مبتني بر بازدارندگي ناشي از نابودي تضمين شده همگاني نداشته و ندارد، ‌استمرار كابوس هسته اي جهان، را به دنبال داشته است. منابع خارج از شمار اقتصادي و انساني در رقابت غير عقلاني هزينه شده‌اند تا هر يك از ابرقدرت ها توان خيالي پيدا كنند كه بيش از ده هزار بار رقيبان خود و ساير ساكنان كره خاكي منجمله خودشان را نابود كنند. بي دليل نيست كه اين راهبرد، بازدارندگي مبتني بر، نابودي تضمين شده متقابل، يا ديوانگي نام گرفته است.

برخي از دولت هاي هسته اي در سال هاي اخير از نظريه‌ي بازدارندگي در مقابل ساير قدرت هاي هسته‌اي بر مبناي، نابودي تضمين شده متقابل هم، فراتر رفته اند تا جائي كه در راهبرد هسته اي اين دولت ها بر حفظ، انتخاب هسته‌اي در برابر  تهديدات متعارف از سوي، ناقضين معاهده عدم اشاعه، تأكيد شده است، در حاليكه بزرگترين ناقضين معاهده عدم اشاعه، قدرت هايي هستند كه، علاوه بر نقض تعهد خود در ماده 6 معاهده براي خلع سلاح هسته‌اي، حتّي در اشاعه عمودي و افقي اين سلاح ها گوي سبقت را از ديگران ربوده و منجمله با كمك به تسليح رژيم صهيونيستي به سلاح هاي هسته اي و حمايت از سياست هاي آن رژيم، در اشاعه‌ي واقعي اين سلاح ها نقش مستقيم و مغاير تعهدات خود بر مبناي ماده 1 معاهده ايفا كرده و منطقه خاورميانه و جهان را با تهديدي جدّي روبرو كرده اند و در رأس اين دولت ها، رژيم زورگو و متجاوز ايالات متحده آمريكا است.

جا دارد كه كنفرانس بين المللي خلع سلاح، ضمن بررسي خطرهاي توليد وانباشت سلاح هسته اي در جهان، بطور واقع بينانه راهكارهايي را براي مقابله با اين تهديد عليه بشريت ارائه كند تا بتوان گامي جدّي در مسير پاسداري از صلح و ثبات جهاني به پيش نهاد.

به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته اي،‌ ديگر انواع سلاح هاي كشتار جمعي، نظير سلاح شيميائي و سلاح ميكروبي نيز تهديدي جدّي عليه بشريت تلقي مي شوند

:: موضوعات مرتبط: مقاله ای از جنگ نرم امریکا علیه ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 488

|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

 

 

بدون شک دانستن و آگاهی داشتن از نقشه های استعمارکهنه (انگلیس ) واستکبارجهانی(آمریکا) ما را برای مبارزه ودفاع از کیان اسلامی وانقلاب ورهبریت آماده تر ومنسجم ترخواهد نمود دشمنان اسلام و انقلاب با رویكرد جدید و جنگ نرم قصد دارند به اهداف خود برسند.

اینجا می طلبد تا جوانان مومن ومتدین و ولایتمدار واردمیدان کارزار شده وبا افکار واندیشه های ناب ونشات گرفته از خط امام ورهبری خودرا برای نبردی سخت تر از جنگ هشت ساله آماده کنند .

درجنگ سخت که هشت سال برایران تحمیل شد مردان وزنان وکودکان  ودر راس آنان جوانان برومند سلاح به دست گرفته وسینه را سپر تیر بلا کردند ودرمیدانهای پراز مین و باتلاق و خاکریز های دشمن گذشتند وبا تنی مجروج وپاره پاره بر دستان ملت رشید ایران تشییع شدند وبا احترام خاصی به خاک سپرده شدند تا شاهدی برمظلومیت اسلام وایران باشند .

خانه وکاشانه هایمان آماج تیربلا وبمب های چند تنی دشمن با حملات هوائی قرارگرفت و خانه ها ویران شد  شهری نبود که درامان باشد ومورد اصابت موشک وراکد وبمب دشمن واقع نشده باشد .

استانی از ایران اسلامی نبود که صدها شهید تقدیم انقلاب نکرده باشد اما جنگ ونبرد به اتمام رسید وشهدا عزت یافتند وخانواده هایشان با سربلندی واقتدار در جامعه می گردند ومورد احترام همه هستند .

ویرانه های به جامانده از جنگ به بهترین شکل ممکن ساخته شدند وخیابانها وکوچه ها با نور چراغ برق و لوله کشی آب وفاضلاب و... آبادشدند وشهرها با نام قهرمانانش امنیت واقتدارپیداکرد .

درنتیجه پایان جنگ سخت برای ملت ومردم وجوانان کشورمان افتخار وآبرو به همراه داشت وخودکفائی ها و نعمت های فراوانی که بعد از جنگ نصیبمان گردید همه شاهد هستیم .

اما درجنگ نرم که ایادی ومزدوران داخلی هم درآن نقش موثر وفعال دارند ساختارش با جنگ سخت تفاوت دارد .

درجنگ نرم بمب ها ویرانگر خانه هاو تکه پاره کننده ی جسم ها نیست . بلکه بمبها به قلب ساکنین خانه ها اصابت می کند واصالت وهویت مردم مسلمان کشورمان را هدف قرارداده است .

نبردی نابرابر بین ابرقدرتان تاغی ویاغی وملتی مظلوم که می خواهد روی پاهای خودبماند .

امکانات فضائی فوق مدرن و هزینه کردن میلیاردها دلار وخرید انسانهائی بی هویت و شایعه پراکنی ، اتهام به اصل نظام ، بدبین کردن مردم نسبت به انقلاب وزیرسوال بردن نقش ولایت فقیه درکشور .

اینها وهزاران ترفند زشت وناجوانمردانه دیگر از اعمالی است که جنگ نرم بر پیکر جوانان  رشید ایران واردمی آورد .

با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری در این زمینه تمام برنامه‌های هفته بسیج در کشور به این مسئله توجه ویژه شده است و تمام سخنرانان در این برنامه‌ها علاوه بر تشریح اهداف دشمنان در زمینه جنگ نرم در زمینه نحوه مقابله با این نوع تهدید سخنرانی می‌كنند.
امروز شرایط ایران به طور كامل تغییر كرده و در یك شرایط استثنایی خیز بلندی برای پیشرفت كشور تعیین شده و بسیج به عنوان متن مردم نقش ویژه‌ای برای رسیدن به برنامه‌ها و چشم‌انداز‌های كشور دارد.
: در دورانی كه به گفته مقام معظم رهبری دهه عدالت و پیشرفت نامیده می‌شود، دشمن با راه‌اندازی جنگ نرم درصدد ضربه زدن به نظام است، بسیج باید با راه‌اندازی واحد‌های سازندگی و تقویت پایه‌های علمی به ویژه توسط دانش‌آموزان، كشور را به سوی پیشرفت هدایت كند.
در زمان جنگ نرم تمام كشور خط مقدم است و فعالیت‌های ما در بسیج به عنوان یك واحد عمل كننده جنگ نرم محسوب می‌شود و در این دوران كه به دوران تمدن‌سازی معروف شده، تمدن خلق ایرانی از وظایف بسیج است.

نقش جوانان در این نبرد نرم ووحشتناک کاملا واضح و مبرهن است .اینجا نوک نیشتر زهرآلود دشمن قلب جوانان ونوجوانان ایران اسلامی را که مهد تمدن وفرهنگ جهان است ومنتظران واقعی امام زمان (عج) درآن زندگی میکنند هدف قرارداده است ، تا تیرخلاص را که بی اهمیت کردنجوانان نسبت به اجرای احکام الهی مانند نماز وروزه وفروع دین است و دلسرد کردن آنان نسبت به آینده ای روشن درپرتو اسلام ورهبریت است  دردستورکاردارد.

جوانان باید هشیارباشند ودر دفتر سربازخانه هاس امام زمان به نام بسیج مراجعه وبا افکار واندیشه امام خمینی (ره ) و مقام عظمای ولایت ثبت  نام کرده تا برای نبر نرم آماده باشند زیرا درنبرد نرم هرکسی شکست بخورد منفورجامعه و در باتلاقی گرفتارخواهدآمد که ریشه واصالت خود وخانواده وایل وتبارخودرا خواهد کند .

غرب در بحران معنویت به سر می‌برد، بطوری که بسیاری از كشور‌ها به مقامات ایرانی مراجعه كرده‌اند تا فرهنگ بسیج را به كشور خودشان منتقل كرده و از آن استفاده كنند كه این مسئله نشان‌دهنده برتری تفكر بسیجی است كه نشاط در آن موج می‌زند و محور آن جوانان برومند ایران اسلامی است هستند.

 یکی از این شکست خوردگان نرم ریگی آن جنایتکارحرفه ای است که مغزمعیبوبش را استعمار به استحمارکشاند وآن جنایاتی که شاهد بودیم از او سرزد .

ازاین افراد شکست خورده ی درجنگ نرم می توان سروش ، کدیور، کروبی و امثالهم را نام برد .

پس همه با هم با قلبی مملو از مهرورزی واعتدال با اطاعت از مقام عظمای ولایت ومرجعیت پیش بسوی نبرد نرم با دشمن سخت سر وکینه توز.

 


استفاده مطالب زیر هم مهم است

 

بسیج سد محکمی در مقابله با جنگ نرم دشمن است

 

بسیج از مردم و رهبری الهی ولی فقیه بهره می‌برد و بسیجیان سربازان آماده و جان بركف رهبری هستند.
دشمن از شنیدن نام بسیج متزلزل می‌شود و كارنامه بسیجیان در هشت سال جنگ تحمیلی درخشان است.
دشمنان دین و بشریت با تجربه شكست در مقابل ملت‌های مسلمان به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، جنگ لبنان و غزه به این نتیجه رسیده‌اند كه شاید جنگ نرم موفق عمل كند.
یكی از مأموریت‌های بسیج مستضعفان مبارزه در جنگ فر هنگی با دشمن است، در جنگ افكار خاكریزهای دشمن و خودی بسیار نزدیك است.
جنگ نرم مبارزه استكبار با ارزش‌ها، اسلام، انقلاب اسلامی، اعتقادها و باورهای مردم است و نخبگان و فرهیختگان در مقابله با این جنگ وظایف سنگینی را بر عهده دارند.
دشمنان می‌دانند تا زمانی كه بسیج و فرهنگ بسیجی وجود دارد نمی‌توانند توطئه‌های خود را پیاده كنند و به این دلیل با تهاجم فرهنگی به دنبال وارد كردن جوانان كشور در عرصه‌های دیگر هستند.
توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان تمام نشده و تا زمانی كه استكبار در جهان وجود دارد تفكر بسیجی هم خواهد بود.
در كشورهایی كه ادعای آزادی می‌كنند به دلیل پیوستن مردم به دین اسلام و گرایش بانوان به پوشش و حجاب اسلامی، سیاستمداران صهیونیسم و آمریكا آینده‌ای سخت‌تر را برای خود پیش‌بینی می‌كنند.
بسیج با اقتدار و درك و فهم بالاتر از دهه‌های گذشته و با بصیرت بیشتر تمام تلاش خود را در راستای به‌كارگیری فرمایش‌های سكاندار نظام و سرافرازی سرزمین ایران و ایرانی به كار گرفته است و در مسیر و وصیت شهدا حركت می‌كند.
مهم‌ترین رسالت و وظیفه بسیج برای مقابله با جنگ نرم دشمنان كه برای براندازی نظام اسلامی آغاز كرده‌اند حضور فعال‌تر در صحنه میباشد.

 

 

محور برنامه‌های بسیج نحوه مقابله با جنگ نرم است‌

 

دشمنان اسلام و انقلاب با رویكرد جدید و جنگ نرم قصد دارند به اهداف خود برسند.
 با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری در این زمینه تمام برنامه‌های هفته بسیج در کشور به این مسئله توجه ویژه شده است و تمام سخنرانان در این برنامه‌ها علاوه بر تشریح اهداف دشمنان در زمینه جنگ نرم در زمینه نحوه مقابله با این نوع تهدید سخنرانی می‌كنند.
امروز شرایط ایران به طور كامل تغییر كرده و در یك شرایط استثنایی خیز بلندی برای پیشرفت كشور تعیین شده و بسیج به عنوان متن مردم نقش ویژه‌ای برای رسیدن به برنامه‌ها و چشم‌انداز‌های كشور دارد.
: در دورانی كه به گفته مقام معظم رهبری دهه عدالت و پیشرفت نامیده می‌شود، دشمن با راه‌اندازی جنگ نرم درصدد ضربه زدن به نظام است، بسیج باید با راه‌اندازی واحد‌های سازندگی و تقویت پایه‌های علمی به ویژه توسط دانش‌آموزان، كشور را به سوی پیشرفت هدایت كند.
در زمان جنگ نرم تمام كشور خط مقدم است و فعالیت‌های ما در بسیج به عنوان یك واحد عمل كننده جنگ نرم محسوب می‌شود و در این دوران كه به دوران تمدن‌سازی معروف شده، تمدن خلق ایرانی از وظایف بسیج است.
وی با بیان اینكه غرب در بحران معنویت به سر می‌برد، خاطرنشان كرد: بسیاری از كشور‌ها به مقامات ایرانی مراجعه كرده‌اند تا فرهنگ بسیج را به كشور خودشان منتقل كرده و از آن استفاده كنند كه این مسئله نشان‌دهنده برتری تفكر بسیجی است كه نشاط در آن موج می‌زند و محور آن دانش‌آموزان هستند.

 

بسیج در هر دو جنگ نرم و سخت حافظ انقلاب است


پنج آذر ماه یادآور سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی تشكیل ارتش 20 میلیونی برای حفظ انقلاب است.
امام برای حفظ انقلاب، توسعه و پایداری دستاوردهای بزرگ آن و همچنین با توجه به شناخت خود از نقش مشاركت مردم در تداوم انقلاب دستور تشكیل این نهاد مردمی را صادر كرد.
سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینكه ملتی كه 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون نیروی آماده داشته باشد نشان از اهمیت توده مردم در حفظ كیان كشور است.
تفكر بسیج و تشكیل آن نیز بر مبنای مشاركت مردمی در حفظ انقلاب از دست توطئه‌هایی بود كه چه در اوایل انقلاب و چه در زمان حاضر از سوی دشمنان طراحی و در حال اجراست.
اوج حركت بسیج در این زمینه نیز در دوران دفاع مقدس متبلور شد و استراتژی رهبر كبیر انقلاب برای مشاركت مردم در حفاظت از كشور به ‌طور كاملاً عینی عملی شد.
اگر بسیج در دوران جنگ نبود چه ‌بسا بسیاری از دستاوردهای انقلاب حفظ نمی‌شد و سرنوشت جنگ به‌ گونه‌ای دیگر پیش‌رفت و رغم می‌خورد.
امروزه نیز با گذشت دو دهه از پایان جنگ نقش بسیج در كشور پررنگ‌تر شده چرا كه خود را با زمان امروز تطبیق داده است.
تشكیل نهادهایی چون بسیج مستضعفان، بسیج دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید، پزشكان، ورزشكاران، هنرمندان و ... نشان‌دهنده آن است كه امروز این نهاد جایگاه خود را در بین همه اقشار جامعه حفظ كرده است.
آموزش‌ها، تاكتیك‌ها و سازماندهی كنونی بسیج به‌گونه‌ای است كه این نهاد را قادر ساخته تا در همه زمینه چه در جنگ سخت و چه در زمینه جنگ‌های نرم دشمن آمادگی كامل را به دست آورده و با تمام توان از انقلاب اسلامی و خاك كشور دفاع كند

نقش بسیج در شكست ترفندهای جنگ نرم انكارناپذیر است


بسیج نماد توانمندی انقلاب اسلامی بوده و نقش آن در شكست توطئه‌ها و ترفتدهای جنگ نرم انكارناپذیر است.
نهاد بسیج با توانایی‌های بسیار در تمام زمینه‌ها منشا خدمات گسترده در عرصه‌های مختلف طی طول تاریخ این انقلاب بوده است.
 اصلی‌ترین و فراگیرترین رویكرد بسیج در شرایط كنونی، رویكرد فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان است.
بسیج نهادی متشكل از همه آحاد جامعه است كه با توانایی‌های مختلف در راستای تداوم این نظام مقدس با توجه به وظایف محوله تلاش می‌كند.
دشمن در جنگ نرم قصد دارد پایه‌های ایمان و اعتقاد مردم را تضعیف كند كه باید با برگزاری برنامه‌های كیفی مانع از تحقق اهداف دشمن شد.
 اگر وحدت ملی خدشه‌دار شود بازدارندگی نظامی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
بسیج طبق ضرورت‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هر صحنه‌ای كه لازم باشد حضور می‌یابد.
با توجه به اینكه جنگ نرم موجب تغییر الگوی فرهنگی در شرایط حساس می‌شود، مسئولان بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها طبق منویات رهبری افسران جوان جنگ فرهنگی هستند و نقش بسیار موثری در شكست توطئه‌های دشمنان در جنگ نرم دارند. بسیج با اشاره رهبری و تبعیت از آن در همه صحنه‌های انقلاب حضور دارد و به وظیفه خود عمل می‌كند.
هدف دشمن و استكبار جهانی نابود كردن نظام ولایی است و بسیجیان با عمق بخشی داخلی، بصیرت و ولایت‌مداری یك لحظه و یك گام عقب‌نشینی نمی‌كنند.
وظیفه بسیجیان این است كه با بصیرت، شناخت و موقعیت جایگاه امام (ره)، توطئه‌های استكبار جهانی را خنثی كنند.

 



:: موضوعات مرتبط: مقاله ای از جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()